Tα Media την εβδομάδα που πέρασε

Του Μάκη Τσαρούχα

Το κονδύλι των 11 εκατ. ευρώ για καμπάνια ενημέρωσης για τον κορονοϊό που αποφάσισε η κυβέρνηση και δημοσιεύτηκε στη «Διαύγεια» προκάλεσε έντονες συζητήσεις. Η κυβέρνηση φαίνεται πως με τον τρόπο αυτό αποφάσισε να ενισχύσει τα ΜΜΕ και την αγορά των διαφημιστικών υπηρεσιών. Πρόκειται για ένα κονδύλι από τον κρατικό προϋπολογισμό που θα καλύψει μέρος των απωλειών των ΜΜΕ από τη διαφήμιση. Το έργο ανέλαβε η Initiative Media, με αμοιβή στο 3% του προϋπολογισμού των 11 εκατ. ευρώ, με σύμβαση που θα υλοποιηθεί ως τις 30 Μαΐου. Η ανάθεση αφορά την εκπόνηση σχεδίου για κάθε είδους εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών, με βάση τις εκάστοτε ομάδες και κατηγορίες κοινού στις οποίες απευθύνονται τα επί μέρους μηνύματα, προς τον σκοπό της εμπέδωσης των μέτρων πρόληψης και αποφυγής διάδοσης του Covid-19, καθώς και κάθε συναφή υπηρεσία που απαιτείται για την υλοποίηση. Η καμπάνια περιλαμβάνει εφημερίδες, διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενημερωτικά μηνύματα τα οποία θα μεταδίδονται από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς με διάρκεια πάνω από ένα λεπτό. Περιλαμβάνει «οπτικοακουστικό υλικό, κατάρτιση media plan, διαρκή έλεγχο τήρησης και επικαιροποίησή του, αμοιβή της εταιρείας και δαπάνη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (έντυπα, ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης)». Σύμφωνα με τον υφυπουργό Στέλιο Πέτσα, «έχει ληφθεί ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις των περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης και έχει προβλεφθεί ρητά η συμμετοχή στην κατανομή της συνολικής δαπάνης των τοπικών και περιφερειακών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, κάθε κατηγορίας».

Να του βγάζει δωρεάν τις εφημερίδες ζητά από την κυβέρνηση ο Φιλιππάκης

Ο μεγαλοεκδότης και ιδιοκτήτης του Ομίλου, της “Δημοκρατίας”, συνέγραψε άρθρο – επιστολή, προς την κυβέρνηση, προτείνοντας μια σειρά από μέτρα για τη διάσωση του κλάδου. Ο Ιωάννης Φιλιππάκης ζητά επί της ουσίας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να αναλάβει την έκδοση των εφημερίδων, για να έχει τη δυνατότητα να εξακολουθήσει να κάνει τον εκδότη ο εν λόγω κύριος. Με οφειλές που ξεπερνούν κάτι εκατομμύρια ευρώ προς το ελληνικό Δημόσιο, με άνοιγμα προς τους προμηθευτές και εργαζομένους, ο κ. Φιλλιπάκης συμβουλεύει την κυβέρνηση πώς θα καταφέρει να σώσει τον Τύπο και κατ’ επέκταση τον ίδιο και τις υπό χρεοκοπία επιχειρήσεις του. Ο εκδότης της “Δημοκρατίας” σε ένα άρθρο από αυτά τα ομολογουμένως απολαυστικά που γράφει εισηγείται προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη να προχωρήσει άμεσα στο πρόγραμμα ενίσχυσης των εφημερίδων, να κρατικοποιήσει τη διανομή του Τύπου, να επιδοτήσει το χαρτί των εφημερίδων, να επιδοτήσει την εκτύπωση των εφημερίδων και να σταματήσει δια νόμου τις προσφορές των εφημερίδων, ως μέτρο διασφάλισης του ανταγωνισμού. Επί της ουσίας, ο κ. Φιλιππάκης ζητά από την κυβέρνηση να του πληρώσει την έκδοση των εντύπων του, για να εξακολουθήσει να ασκεί (τσάμπα) κριτική στους πάντες και για τα πάντα. Ωστόσο, είναι αντιληπτό ότι πρόκειται για ανεδαφικές προτάσεις, που γίνονται ακόμα πιο ανεδαφικές από τη στιγμή που προέρχονται από τον ιδιοκτήτη μιας επιχείρησης που κρατιέται ζωντανή επειδή επί μακρό διάστημα δεν πλήρωνε τις υποχρεώσεις της προς το ελληνικό Δημόσιο. Αν, λοιπόν, μιλάμε για νόθευση του ανταγωνισμού, πρέπει να ξεκινήσει κανείς από το γεγονός ότι η ανοχή του Δημοσίου επί της ουσίας, “χρηματοδότησε” τις εκδοτικές επιχειρήσεις Φιλλιπάκη. Τα υπόλοιπα είναι για τις ανακοινώσεις της ΕΙΗΕΑ, που δεν λαμβάνονται σοβαρά από κανέναν, αφού στην συγκεκριμένη Ένωση δεν μετέχει κανένας από τους μεγάλους και σοβαρούς παίκτες του Τύπου.

Mεγάλη πτώση στα ημερήσια φύλλα των εφημερίδων

Πτώση που προσεγγίζει το 30% καταγράφουν, σύμφωνα με πληροφορίες οι πωλήσεις των ημερήσιων φύλλων, τα οποία, όπως φαίνεται, έχουν πληγεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο από την κρίση του κοροναϊού. Η εν λόγω πτώση εστιάζεται σε δύο λόγους.  Ο ένας, που είναι και ο βασικότερος, έχει να κάνει με το γεγονός, ότι οι αναγνώστες των εντύπων, που κατά κοινή παραδοχή είναι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι, αποφεύγουν να προσεγγίσουν τα σημεία πώλησης, δεδομένου του γεγονότος ότι εμφανίζονται ιδιαίτερα ευάλωτοι έναντι της νόσου. Μετά την καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας, αυτό έχει γίνει ακόμα πιο δύσκολο, αφού δεν έχουν επιχείρημα για να πάνε στο περίπτερο και να αγοράσουν εφημερίδα. Το δεύτερο πρόβλημα, έχει να κάνει με τη μείωση των σημείων πώλησης, που έρχεται ως φυσικό επακόλουθο της μη κυκλοφορίας των πολιτών. Όλα αυτά δημιουργούν ένα εκρητικό μείγμα για τον ήδη χειμαζόμενο κλάδο των εφημερίδων. Μάλιστα εκεί όπου τα στοιχεία οδηγούν σε αδιέξοδο, είναι στις αθλητικές εφημερίδες των οποίων η πτώση ξεπερνά το 70%, εξαιτίας βεβαίως και της ανύπαρκτης αθλητικής δραστηριότητας των τελευταίων εβδομάδων.

Εργαζομένοι DocumentoOριζόντια ενίσχυση του Τύπου χωρίς αποκλεισμούς

Συνεχίζει ο Κώστας Βαξεβάνης, εκδότης του Documento, εν μέσω μιας πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης και παγκόσμιας πανδημίας, να προσπαθεί να δημιουργεί εντυπώσεις και να ασκεί κριτική στις πρακτικές της κυβέρνησης για τον Τύπο και το κρατικό χρήμα. Ο Κώστας Βαξεβάνης, “παρακαλάει” τις τελευταίες μέρες για να πάρει η εφημερίδα και το site  του κρατική διαφήμιση. Μάλιστα, οι εργαζόμενοι του Documento και του Documentonews, έβγαλαν και ανακοίνωση για τον αποκλεισμό της εφημερίδας από την καμπάνια «Μένουμε Σπίτι» καταγγέλλοντας τις κυβερνητικές πρακτικές. Βέβαια, πρόκειται για μια ανακοίνωση, η οποία ανέβηκε στο site του Documentonews, και δεν έχει καμία υπογραφή, από κανέναν εργαζόμενο. 

Ανακοίνωση των εργαζομένων

Οι εργαζόμενοι στο Documento, στο documentonews και στο koutipandoras.gr αναγκαζόμαστε για δεύτερη φορά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να εξωτερικεύσουμε την αγωνία μας για το μέλλον των Μέσων στα οποία εργαζόμαστε λόγω του συνεχιζόμενου αποκλεισμού τους από τη διαφημιστική δαπάνη. Αυτήν τη φορά η Κυβέρνηση χρησιμοποιεί την πανδημία ώστε με κρατικό χρήμα να κατευθύνει την ενημέρωση εκεί που θέλει εκείνη. Αντί να λάβει οριζόντια μέτρα ενίσχυσης του ήδη χειμαζόμενου Τύπου, εργαλειοποιώντας την καμπάνια «Μένουμε Σπίτι», «σπρώχνει» ζεστό κρατικό χρήμα σε φίλους και ημέτερους. Φυσικά το Documento για μια ακόμη φορά είναι εκτός αποδεικνύοντας τα λεγόμενά μας εδώ και καιρό. Δείχνει όμως και κάτι ακόμη για τη νοοτροπία των κυβερνώντων ότι πέρα από εκδικητικά κίνητρα, αποκλείουν το αναγνωστικό μας κοινό από μια πηγή πολύτιμης για τη δημόσια Υγεία ενημέρωσης. Μοναδική λύση, έστω και τώρα, είναι η οριζόντια ενίσχυση του Τύπου χωρίς αποκλεισμούς και η απόσυρση της καμπάνιας ώστε τα 11 εκατομμύρια € να διατεθούν στα νοσοκομεία μας που τα έχουν τόσο μεγάλη ανάγκη αυτήν τη στιγμή. Άλλωστε με βάση και νόμο του Ελληνικού κράτους καμπάνιες που αφορούν σε πανδημίες γίνονται δωρεάν. Εμείς θα τη δημοσιεύσουμε με χαρά. Το σίγουρο είναι πως ο αποκλεισμός του Documento είναι απόδειξη όσων έχουμε καταγγείλει εδώ και καιρό, δηλαδή της κυβερνητικής πρόθεσης για οικονομικό στραγγαλισμό της εφημερίδας μας. Το Documento είναι το Μέσο εκείνο που έθεσε από την πρώτη στιγμή το σύνολο των εργαζομένων του σε τηλεργασία προκειμένου να προφυλάξει την υγεία τους. Το ίδιο διάστημα προχώρησε στη δωρεάν διανομή στο αναγνωστικό κοινό της ηλεκτρονικής του έκδοσης και για όσο διάστημα διαρκούν τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία. Παράλληλα, και παρά την προσπάθεια για τον οικονομικό στραγγαλισμό του, δεν μπήκε στη λογική να αναστείλει τις συμβάσεις των εργαζομένων του προκειμένου αυτοί να πληρωθούν από το κράτος με το γλίσχρο αντίτιμο των €800 για ενάμιση μήνα. Επιπροσθέτως το Documento από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας του δεν καθυστέρησε ούτε έναν μήνα τη μισθοδοσία τους. Για όλους τους παραπάνω λόγους καλούμε ΕΣΗΕΑ, ΕΤΗΠΤΑ, ΕΠΗΕΑ και ΕΙΗΕΑ, τις πολιτικές δυνάμεις, κάθε συνάδελφο μεμονωμένα, τους φορείς και τον απλό κόσμο όχι να στηρίξουν το Documento, αλλά να στείλουν ένα μήνυμα στην Κυβέρνηση ότι το δικαίωμα στην ενημέρωση και ο αγώνας για τα εργασιακά δικαιώματα των δημοσιογράφων και των άλλων εργαζομένων μας είναι το νήμα που μας ενώνει. Θα σταθούμε ο ένας δίπλα στον άλλο, σε όποιον κλάδο, για να μην περάσουν και να μην εφαρμοστούν αντεργατικά μέτρα, που ήρθαν για να μείνουν, με αφορμή την πανδημία, ή θα έρθουν την επόμενη μέρα, με πρόσχημα τις επιπτώσεις από την πανδημία στη λογική του «μαζί τα φάγαμε».

Mega: Υψηλή τηλεθέαση για το Live News με τον Νίκο Ευαγγελάτο

Μέσα από μία ακόμα εκπομπή Live News στο Mega, ο Νίκος Ευαγγελάτος ενημέρωσε το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής τους τηλεθεατές για όλα όσα μας απασχολούν γύρω από τον κορονοϊό και ευρύτερα την επικαιρότητα. Η ενημέρωση γύρω από κάθε νέα εξέλιξη για τον ιό COVID-19 που έπληξε και την Ελλάδα, οι απόψεις και οι ψύχραιμες αποτιμήσεις των ειδικών, τα δεδομένα σε διεθνές επίπεδο βρίσκονται από την πρώτη στιγμή, ψηλά στην ατζέντα του ενημερωτικού τομέα του MEGA. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen, σε μια έντονα ανταγωνιστικά ζώνη το απόγευμα της Παρασκευής, το Live News κατόρθωσε να σημειώσει 10,4% στο γενικό και 12,3% στο δυναμικό κοινό.

Πρώτος ο ΣΚΑΪ, δεύτερο το Star τη βδομάδα 23-29 Μαρτίου

Διατηρεί την πρώτη θέση ο ΣΚΑΪ και τη βδομάδα 23-29 Μαρτίου με ποσοστό 14,7% (16,5%) μεταδίδοντας ενημερωτικές εκπομπές, τις “Οκτώ Λέξεις” και ταινίες το βράδυ. Τα στοιχεία της Nielsen δείχνουν πως στη δεύτερη θέση ανέβηκε το Star με το “όπλο” του “Master Chef” με 14,2% (12,7%), ενώ ο ΑΝΤ1 υποχώρησε στην τρίτη με 12,2% (13,1%), καθώς δεν έχει διακόψει τη μετάδοση της σειράς “‘Αγριες Μέλισσες”. Την τετράδα συμπληρώνει ο Alpha με 10,8% (11,5%). Στη μάχη της δεύτερης ζώνης τηλεθέασης, το Open με 6,6% διατήρησε την 5η θέση με 6,6% (6,5%), ενώ το Mega ξεπέρασε με 6,4%(,6,2%) την ΕΡΤ1 που υποχώρησε ελαφρά στο 6,2% (6,3%). Η ΕΡΤ2 με 1,7% (1,6%) είναι στο ίδιο σημείο, όπως και το Μακεδονία TV με 1,6% (1,5%).Στο 1,4% η ΕΡΤ3, και στο 0,7% η ΕΡΤ Sports.

Τηλεόραση στα χρόνια κοροναϊού

Κατακόρυφη αύξηση στον ημερήσιο χρόνο τηλεθέασης φέρνει η καραντίνα, με τους τηλεθεατές να περνούν πλέον περισσότερες από 8 ώρες με ανοικτή την τηλεόραση. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, την εβδομάδα 11 έως 17 Μαρτίου (με ημερομηνία εκκίνησης δηλαδή την ημέρα που έκλεισαν τα σχολεία), ο μέσος χρόνος τηλεθέασης για το σύνολο του κοινού αυξήθηκε κατά 48 λεπτά αγγίζοντας τα 471 λεπτά, έναντι 423 σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα (από τις 4 έως τις 10 Μαρτίου). Σημαντική αύξηση, σχεδόν κατά 45%, σημειώθηκε στον ημερήσιο χρόνο τηλεθέασης των παιδιών ηλικίας 4 ετών έως 17 ετών. Με τα σχολεία να παραμένουν κλειστά, ο χρόνος που πέρασαν οι νέοι τηλεθεατές μπροστά σε ανοικτούς δέκτες εκτοξεύτηκε από 222 σε 318 λεπτά την ημέρα. Η αύξηση ξεπερνά το 50% , αν συγκριθεί με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019, κατά την οποία ο μέσος χρόνος τηλεθέασης για τα παιδιά δεν ξεπερνούσε τα 216 λεπτά. Ο υψηλότερος χρόνος παραμονής μπροστά σε ανοικτούς δέκτες σημειώνεται στις γυναίκες που «σπάνε» ρεκόρ με συνολικά 532 λεπτά, δηλαδή 8 ώρες και 52 λεπτά με πατημένο το «on» στην τηλεοπτική τους συσκευή.

Στήριξη της ΕΡΤ και με προσλήψεις

Με άμεσες κινήσεις η ΕΡΤ εξασφάλισε προσωπικό από την ελεύθερη αγορά για να καλύψει τις ανάγκες της τηλεοπτικής ροής, μετά το κρούσμα κορονοϊού στο Ραδιομέγαρο. Η πράξη αυτή επιβεβαιώθηκε και με την έκδοση της ΠΝΠ 68, που δίνει στην ΕΡΤ τη δυνατότητα να προχωρεί σε τέτοιες κινήσεις για ανώτατο διάστημα τεσσάρων μηνών. Η ΕΡΤ μπορεί να συνάπτει συμβάσεις ορισμένου έργου ή συμβάσεις μίσθωσης χρόνου, κατά παρέκκλιση των τρεχουσών διατάξεων, με σκοπό τη διασφάλιση της αδιάλειπτης και απρόσκοπτης λειτουργίας της παραγωγής, μετάδοσης και εκπομπής προγράμματος και ραδιοτηλεοπτικού περιεχομένου. Τέτοιες κινήσεις μπορούν να γίνουν καθώς υπάρχει διαθέσιμο και το αποθεματικό των 199 εκατ. ευρώ που παρέδωσαν οι διοικήσεις της περιόδου ΣΥΡΙΖΑ. Η ανάγκη όμως για πρόσληψη προσωπικού δικαιώνει εκείνους που πίεζαν επί τέσσερα χρόνια τον Ευκλείδη Τσακαλώτο να εγκρίνει τις 220 προσλήψεις προσωπικού, το οποίο θα εργάζεται κυρίως στις τεχνικές υπηρεσίες της ΕΡΤ.

«Μαθαίνουμε στο σπίτι» και από την ιστοσελίδα της ΕΡΤ

Μέσα από την κεντρική ιστοσελίδα της ΕΡΤ και συγκεκριμένα στο webtv.ert.gr/shows/mathainoume-sto-spiti/ διατίθενται ήδη και στο ίντερνετ τα εξ αποστάσεως μαθήματα που οργανώνει το Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο της τηλεκπαίδευσης που άρχισε στην ΕΡΤ2 και θα προβάλλεται κάθε μέρα στις 10 το πρωί. Σε ένα φιλικό προς τον χρήστη περιβάλλον, αμέσως μετά την τηλεοπτική μετάδοσή τους, τα μαθήματα θα αναρτώνται κάθε μέρα κατανεμημένα ανά σχολική τάξη, προκειμένου να είναι προσβάσιμα από τους μαθητές και τις μαθήτριες στο χρόνο που εκείνοι επιθυμούν να τα παρακολουθήσουν. Υπενθυμίζεται ότι η νέα εκπαιδευτική τηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας άρχισε ήδη να μεταδίδεται από σήμερα στην ΕΡΤ2 με επαναληπτικά μαθήματα στη Γλώσσα (Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξης), στην Ιστορία (Δ’ τάξης) και στη Φυσική (Ε’ τάξης), ενώ αύριο Τρίτη ακολουθούν Μαθηματικά, (Γ’ & Δ’ και Ε’ τάξης) και Φυσική (Ε’ & ΣΤ’ τάξης).

«Λουκέτο» στον Sport24 Radio 103,3 λόγω κορωνοϊού

Ο Sport24 Radio διακόπτει τη λειτουργία του ως αθλητικός σταθμός. Αυτό ανακοίνωσε ο διευθυντής του σταθμού, Παντελής Διαμαντόπουλος, εξηγώντας τους λόγους που η ιδιοκτησία οδηγήθηκε σε αυτή την απόφαση. «Δε λέμε αντίο, αλλά εις το επανιδείν» ήταν η χαρακτηριστική ατάκα του Παντελή Διαμαντόπουλου, ο οποίος τόνισε πως η απόφαση για την αναστολή του αθλητικού προγράμματος πάρθηκε με δεδομένο πως είναι ανύπαρκτο πλέον το αθλητικό περιεχόμενο λόγω κορωνοϊού. Μια αν μη τι άλλο αναπάντεχη εξέλιξη, η οποία προϊδεάζει για το τι πρόκειται να ακολουθήσει στα ΜΜΕ της χώρας και όχι μόνο, από τη στιγμή που η πανδημία αλλάζει τις ζωές των ανθρώπων στα περισσότερα κράτη του κόσμου…