Στα Media

Του Μάκη Τσαρούχα

Κορωνοϊός: Στροφή στα παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

Αντιμέτωπα με την πρόκληση να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία, προκειμένου να ξανακερδίσουν το κοινό που έχουν χάσει τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα δε μετά την αναδιάρθρωση του τοπίου, την οποία επέφερε η κυριαρχία του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, βρίσκονται τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στην Ελλάδα. Όπως προκύπτει από έρευνα κοινής γνώμης, που διενήργησε σε δείγμα 1.300 ατόμων το Εργαστήριο Διεθνούς και Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (IPJ Lab) του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και παρουσίασε το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, οι πολίτες στρέφονται στα παραδοσιακά ΜΜΕ, για να ενημερωθούν σχετικά με τις εξελίξεις που αφορούν την πανδημία του SARSCoV-2. Αναζητούν εξειδικευμένη ενημέρωση, αν και διατηρούν επιφυλάξεις για την αξιοπιστία αυτής. Χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα για την αποφασιστική καμπή, στην οποία βρίσκονται τα ΜΜΕ αποτελεί η τηλεόραση: Πολλοί περισσότεροι πολίτες την επιλέγουν ως μέσο ενημέρωσης για τον κορωνοϊό, η ποιότητα της κάλυψης των γεγονότων που σχετίζονται με την επιδημία κρίνεται καλή έως πολύ καλή από την πλειοψηφία, παρόλα αυτά η συντριπτική πλειοψηφία εκτιμά πως τα τηλεοπτικά μέσα δραματοποιούν την κατάσταση.

«Ζητείται αξιόπιστη και εξειδικευμένη πληροφόρηση»

Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών αναδεικνύεται σε μείζον διακύβευμα για τα ΜΜΕ την περίοδο αυτή. Από τους 1.300 ερωτηθέντες οι 769 δηλώνουν ότι εμπιστεύονται λίγο έως καθόλου τα ΜΜΕ, οι 524 από αρκετά έως πολύ και μόλις 7 πάρα πολύ. Μια θετική ανάγνωση των στοιχείων θα μπορούσε να είναι πως υπάρχει πεδίον δόξης λαμπρό, για να αντιστραφεί αυτή η δυσπιστία, καθώς το 71% δηλώνει πως ο βαθμός εμπιστοσύνης του προς τα ΜΜΕ δεν έχει διαφοροποιηθεί στη διάρκεια της κάλυψης της επιδημίας, ενώ έχει αυξηθεί για το 12% και έχει μειωθεί για το 17%. Η στροφή των πολιτών στα παραδοσιακά ΜΜΕ αποτυπώνεται στο σχετικό ερώτημα για τον τρόπο ενημέρωσής τους μετά την εμφάνιση της επιδημίας. Το 41% δηλώνει πως έχει αλλάξει τρόπο ενημέρωσης και αναζητεί εξειδικευμένη πληροφόρηση, έναντι 32% που δεν έχει αλλάξει. Το 22% ενημερώνεται με μεγαλύτερη συχνότητα από τα ΜΜΕ και 5% δηλώνει πως έχει αλλάξει τα ΜΜΕ από τα οποία ενημερώνεται. Το 77% των ερωτηθέντων αναζητεί επιστημονικές πηγές πληροφόρησης. Σε ό,τι αφορά την ποιότητα της ενημέρωσης ανά μέσο «καλή έως πολύ καλή» αξιολογείται σε ποσοστό 55% για τις ενημερωτικές ιστοσελίδες, 36% για την τηλεόραση, 32% για το ραδιόφωνο, όπως και για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και 25% για τα έντυπα μέσα. Αντίθετα οι ερωτηθέντες θεωρούν «κακή έως πολύ κακή» την ποιότητα της ενημέρωσης από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά 31%, την τηλεόραση σε ποσοστό 30%, τα έντυπα μέσα σε ποσοστό 12%, τις ιστοσελίδες κατά 13% και το ραδιόφωνο 9%. Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα έντυπα ΜΜΕ στην εποχή του διαδικτύου αντικατοπτρίζουν τα ποσοστά που αποτυπώνουν πόσοι παρακολουθούν το κάθε μέσο. Τέσσερις στους δέκα δε διαβάζουν περιοδικά και εφημερίδες και τρεις στους δέκα δεν ακούν ραδιόφωνο. Αντίστοιχα περισσότεροι από εννιά στους δέκα ενημερώνονται από το διαδίκτυο. Αναφορικά με τον τρόπο της κάλυψης της επιδημίας το 57% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι τα τηλεοπτικά μέσα δραματοποίησαν την κατάσταση, το 26% ότι παρουσίασαν την κρίση όπως είναι, το 6% ότι υποτίμησαν την κρίση, το 1% ότι παραπληροφόρησαν, ενώ ένας στους δέκα δεν παρακολουθεί το μέσο, ώστε να έχει άποψη. Για τις ανάγκες της έρευνας συντάχθηκε ένα ερωτηματολόγιο που αποτελείται από 23 ερωτήσεις. H συλλογή των στοιχείων έγινε από 22/03/2020 έως 25/03/2020.

Πέφτει η διαφήμιση

Τρίτη ουσιαστικά εβδομάδα της απαγόρευσης κυκλοφορίας (lockdown) και οι αλλαγές στον χώρο της διαφήμισης είναι πλέον ορατές. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διαφημιστικών Εταιρειών Γρηγόρης Αντωνιάδης σε συνέντευξή του στο ειδικό περιοδικό «Marketing Week» επιβεβαιώνει τη μεγάλη πτώση της διαφήμισης στα ΜΜΕ, παρά τη μεγάλη αύξηση τηλεθέασης. Όπως σημειώνει, «κανείς δεν πρόκειται να επιστρέψει στα brands τους χαμένους μήνες». Ωστόσο η αύξηση τηλεθέασης και η μείωση τιμών διαφήμισης στην τηλεόραση οδηγούν σε νέες κατηγορίες διαφημιζόμενων. Υπάρχουν αυτοί που έχουν διακόψει κάθε είδους διαφημιστική επικοινωνία αλλά κι αυτές που διαφοροποιούν την επικοινωνιακή τους παρουσία, εντοπίζοντας ευκαιρίες ανάπτυξης από αυτήν την κρίση. Γεγονός είναι πως οι αλλαγές στη διαφημιστική αγορά θα φανούν το επόμενο διάστημα, για το ποιες μεγάλες εταιρείες θα επενδύσουν σε διαφοροποιημένα, προσαρμοσμένα στην επιδημία και την καραντίνα, επικοινωνιακά προγράμματα.

Χάθηκαν 10.349 φύλλα!

Μεγάλες απώλειες είχαν οι 10 κυριακάτικες εφημερίδες που δεν κρύβουν την κυκλοφορία τους. Οι πωλήσεις την Κυριακή 15/3 ήταν 163.526 φύλλα έναντι 173.875 που είχαν στις 8/3, ήτοι 10.349 φύλλα μείον. Η «Καθημερινή» παραμένει πρώτη, με 5.389 φύλλα λιγότερα.

Mega: Ευχαριστούμε τους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό σε ολόκληρη τη χώρα

«Ένα μεγάλο «Ευχαριστώ» στους καθημερινούς μας ήρωες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, στο γενναίο προσωπικό που προσφέρει ασταμάτητα τις υπηρεσίες του, στο εθνικό σύστημα υγείας της χώρας, στους γιατρούς που βρίσκονται στο δύσκολο μέτωπο των μονάδων εντατικής θεραπείας και όλων των μονάδων, στο νοσηλευτικό προσωπικό, το ΕΚΑΒ, τους φροντιστές, τους υπαλλήλους, τους εθελοντές μας και όλους αυτούς που βοηθούν τη χώρα μας να αντιμετωπίσει την αδιανόητη κρίση του κορωνοϊού.» Στο τρέιλερ δημοσιογράφοι και παρουσιαστές του καναλιού ευχαριστούν τους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό σε ολόκληρη τη χώρα  αλλά και τους άλλους «καθημερινούς ήρωες»: από τους οδηγούς του ΕΚΑΒ και τους αστυνομικούς, μέχρι τους υπαλλήλους των σούπερ μάρκετ.

ΕΣΗΕΑ: Δεν θα δεχτούμε η κρίση να γίνει “ευκαιρία” για μερικούς…

«Δεν θα δεχθούμε τα μέτρα για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της κρίσης του κορωνοϊού, να χρησιμοποιηθούν από ορισμένους εργοδότες καταχρηστικά, με μόνο σκοπό τη μετακύλιση του οικονομικού βάρους της κρίσης στους εργαζόμενους». Αυτό αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΣΗΕΑ και προσθέτει:
«Οι εργαζόμενοι δημοσιογράφοι, από την πρώτη γραμμή της μάχης, διατηρούν κάτω από αντίξοες συνθήκες ανοικτά τα Μέσα Ενημέρωσης με μοναδικό σκοπό να φέρουν εις πέρας το καθήκον της ενημέρωσης των πολιτών. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν θα γίνουν τα εύκολα «θύματα» της κρίσης. Δεν θα δεχθούμε η κρίση να γίνει «ευκαιρία» για καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων και να λειτουργήσει αποκλειστικά προς όφελος των εργοδοτών.
Καλούμε τη κυβέρνηση να σταματήσει η εφαρμογή του μέτρου της αναστολής σύμβασης και να προχωρήσει σε επιδότηση της εργασίας όλων των εργαζόμενων στον Τύπο και τα ΜΜΕ. Έτσι, οι επιχειρήσεις σε συνθήκες κρίσης θα ανακουφιστούν εν μέρει από το μισθολογικό κόστος, αλλά και οι εργαζόμενοι θα προστατευθούν από εργοδοτικές αυθαιρεσίες. Παράλληλα υπενθυμίζουμε για μια ακόμη φορά ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή τα μέτρα στήριξης του Τύπου να βγουν από το συρτάρι.Η χώρα βρίσκεται στη δίνη μιας πρωτοφανούς κρίσης, κοινωνικής, οικονομικής, υγειονομικής. Η ΕΣΗΕΑ με αίσθημα ευθύνης στηρίζει την ενημέρωση και υπενθυμίζει ότι θα αγωνιστεί με κάθε νόμιμο και συνδικαλιστικό μέσο, για να μην χρησιμοποιηθεί η πανδημία του κορωνοϊού ως πρόσχημα για να επιστρέψει ο κλάδος σε συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα».

Αλ. Παπαχελάς: “Οι ήρωες πίσω από τις μάσκες”

Στους  “ήρωες πίσω από τις μάσκες” αναφέρεται ο Αλέξης Παπαχελάς στη “Καθημερινή”. Ο διευθυντής της εφημερίδας, έδωσε τη δική του μάχη με τον κορονοϊό και βγήκε νικητής με τη βοήθεια των γιατρών της χώρας. “Η ιατρική ομάδα της κ. Κοτανίδου, στον Ευαγγελισμό έκανε το δικό της θαύμα” γράφει.  Και συμπληρώνει: “Και δεν θέλω να ξεχάσω, ούτε εγώ, ούτε και εσείς, τους πραγματικούς ήρωες πίσω από τις μάσκερς, που δίνουν τη μάχη για εμάς όλους. Το νοσηλευτικό προσωπικό που τα δίνει όλα, κακοπληρωμένο, χωρίς τα απαραίτητα πολλές φορές. Τους ανθρώπους του ΕΚΑΒ, που δείχνουν καθημερινή γενναιότητα και ανθρωπιά”. Δεν παραλείπει να αναφερθεί και στον “ιό της τοξικότητας που έχει δηλητηριάσει τα μυαλά και τις καρδιές μας”, καταλήγοντας πως θα πρέπει τους ήρωες της πρώτης γραμμής, είτε στον Έβρο είτε στις εντατικές, την επόμενη μέρα, η πολιτεία να τους πληρώσει καλά και να τους εξοπλίσει με τα απαραίτητα εφόδια.

Δωρέα του ομίλου ΑΝΤΕΝΝΑ στα νοσοκομεία

Στην πρωτόγνωρη και σκληρή περίοδο που βιώνει η χώρα μας, η συμβολή όλων είναι όχι μόνο επιτακτική αλλά και επιβεβλημένη. Ο Όμιλος ANTENNA  δίνει το παρόν σε αυτή την εθνική προσπάθεια και παρά τις μεγάλες δυσκολίες στην εξεύρεση του απαραίτητου  ιατρικού εξοπλισμού για την αντιμετώπιση της πανδημίας, εξασφάλισε, σε πρώτη φάση και χωρίς να επιβαρύνει τις αρμόδιες υπηρεσίες, έναν σημαντικό αριθμό αναγκαίων προμηθειών.  Ο Όμιλος ANTENNA προσφέρει στο υπουργείο Υγείας για να διανεμηθούν σε νοσοκομεία 20 monitors σύγχρονης γενιάς, που είναι απαραίτητα για την ιατρική παρακολούθηση των ασθενών. Επίσης, ο Όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ είναι δίπλα στην προσπάθεια των ηρώων με τις λευκές και πράσινες μπλούζες: των ιατρών, των νοσηλευτών, αλλά και του συνολικού προσωπικού των νοσοκομείων μας. Έτσι, θα παραδώσει στο υπουργείο Υγείας 40 ειδικής τεχνολογίας φορεία. Λόγω της κατασκευής τους και των συγκεκριμένων μέτρων προστασίας που έχουν, θωρακίζουν το νοσηλευτικό προσωπικό από τη μετάδοση της ασθένειας κατά τη διακομιδή ασθενών που έχουν προσβληθεί από τον ιό. Με υπευθυνότητα απέναντι στους εργαζομένους του, ο Όμιλος ANTENNA ακολούθησε τις οδηγίες των ειδικών, λαμβάνοντας έγκαιρα όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την ασφάλειά τους. Επίσης, θεωρώντας ως ύψιστη υποχρέωσή του να διαθέσει τη δύναμή του ως Μέσο στην υπηρεσία των πολιτών, κινήθηκε με πυξίδα την αυξημένη ανάγκη για πληροφόρηση και τροποποίησε άμεσα το πρόγραμμά του. Το δημοσιογραφικό και τεχνικό του δυναμικό ήταν, από την πρώτη στιγμή, στις επάλξεις της ενημέρωσης, καταγράφοντας την επικαιρότητα με αξιοπιστία, αμεσότητα και ψυχραιμία. Ο Όμιλος ANTENNA, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην κοινωνία, θα ανταποκρίνεται με  όλες του τις δυνάμεις στις ανάγκες της νέας πραγματικότητας, προβαίνοντας σε σημαντικές ενέργειες. Ο Πρόεδρος του Ομίλου ANTENNA Θοδωρής Κυριακού, δήλωσε ότι: «σε αυτή τη δύσκολη και πρωτοφανή συγκυρία, όλοι πρέπει να συνεισφέρουμε και να συμβάλλουμε στην αντιμετώπισή της».

«Πέφτουν» οι αθλητικές εφημερίδες

Σε πολύ χαμηλά επίπεδα κινούνται τις τελευταίες εβδομάδες οι κυκλοφορίες των αθλητικών εφημερίδων. Η πτώση είναι τέτοια που δύσκολα οι εκδοτικές επιχειρήσεις θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στα στοχειώδη. Μάλιστα, με αφορμή τις χαμηλές κυκλοφοριακές πτήσεις, έχει πέσει η ιδέα ακόμη και της αναστολής των εντύπων, τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο. Υπέρ αυτής της άποψης, φαίνεται να κινούνται οι Μπούρας (“Sportday”), “Ώρα για Σπορ” (Γέρου), ενώ συζητήσεις γίνονται και με τους εκδότες της ” Πράσινης” και της “Live Sports”.  Φυσικά, μπροστά σε αυτό το ενδεχόμενο, όπως είναι αναμενόμενο, υπάρχουν και διαφορετικές τοποθετήσεις. Για παράδειγμα, οι πληροφορίες θέλουν τον εκδότη της εφημερίδας “Πρωταθλητής”, Σωτήρη Πουλόπουλο, να μη συμφωνεί με την ιδέα της αναστολής. Απεναντίας, θεωρεί ότι εκείνο που οφείλουν να κάνουν οι εκδότες είναι να πιέσουν προκειμένου να εφαρμοστεί (επιτέλους) ο Νόμος Πέτσα. Αν λοιπόν, ένας εκ των εκδοτών δεν συμφωνήσει, τότε μάλλον απομακρύνεται και η ιδέα της αναστολής των αθλητικών εκδόσεων. Εν τω μεταξύ, διαφημιστικό πακέτο και στις ημερήσιες αθλητικές εφημερίδες φαίνεται ότι έχει προβλέψει η κυβέρνηση. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες μέρες αναμένεται να ενημερωθούν από την διαφημιστική που «τρέχει» το πρόγραμμα «μένουμε σπίτι» για το ύψος του διαφημιστικού πακέτου που έχει προβλεφθεί για το κάθε έντυπο. Σ αυτή τη φάση είναι σημαντική η στήριξη των εν λόγω εφημερίδων, οι οποίες έχουν πληγεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη κατηφοριά εντύπων.

Ανάσα ρευστότητας για τους τηλεοπτικούς σταθμούς

Ανάσα για τους τηλεοπτικούς σταθμούς στο επίπεδο της ρευστότητας προσφέρει η ΠΝΠ που προβλέπει τη μη καταβολή για φέτος των 3,5 εκ ευρώ τιμήματος για τις τηλεοπτικές άδειες. Βέβαια το τίμημα με βάση την ΠΝΠ θα πρέπει να πληρωθεί σε εννιά ετήσιες δόσεις και κατά συνέπεια φέτος πρέπει να καταβληθούν 388 χιλιάδες ευρώ όπως προκύπτει από την ανάγνωση της ΠΝΠ και τα επόμενα οκτώ χρόνια από 3,88 εκ ευρώ κάθε έτος. Ωστόσο δεν αποκλείεται να επανεξεταστεί το συνολικό τίμημα γεγονός που θα εξαρτηθεί από τις οικονομικές συνθήκες που διαμορφωθούν τους επόμενους μήνες αλλά και τα συνολικότερα μέτρα που θα ληφθούν για την αποτροπή της κατάρρευσης των μέσων ενημέρωσης.

ΕΡΤ: Οι Ακολουθίες για Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα

Στις ιδιάζουσες συνθήκες που εορτάζεται φέτος η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα, μετά και την απόφαση να μην επιτραπεί η είσοδος πιστών στους ιερούς ναούς, η ΕΡΤ συμμετέχει στη μεγαλύτερη γιορτή του χριστιανισμού μεταδίδοντας εκτάκτως όλες τις Ακολουθίες των αγίων ημερών, τόσο από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όσο και από τη Μητρόπολη Αθηνών. Ειδικότερα, η ΕΡΤ2 θα μεταδώσει όλες τις Ακολουθίες με ζωντανή σύνδεση από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών, ενώ η ΕΡΤ3 θα μεταφέρει ζωντανά μέσα από το κέντρο της Ορθοδοξίας, τον Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι, τις κατανυκτικές στιγμές του Θείου Πάθους και της Ανάστασης στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Οι Απόδημοι Έλληνες θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν και εκείνοι την κατάνυξη των ημερών μέσα από την ΕRT world, που θα αναμεταδίδει τις λειτουργίες από το Φανάρι, ενώ παράλληλα οι ακολουθίες της Μ. Εβδομάδας θα αναμεταδίδονται ραδιοφωνικά τόσο από το Πρώτο Πρόγραμμα, όσο και από την Φωνή της Ελλάδος.

«Λουκέτο»… σε εβδομαδιαία εφημερίδα

Προς οριστικό λουκέτο οδεύει σύμφωνα με πληροφορίες εβδομαδιαία εφημερίδα, της οποίας οι κυκλοφοριακές επιδόσεις κινούνται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Μάλιστα το σκηνικό δεν έχει διαφοροποιηθεί παρά τις προσπάθειες που καταβάλει το τελευταίο διάστημα ο εκδότης της εφημερίδας μήπως και σώσει στο παραπέντε το μαγαζί του. Έτσι και σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές ο επικεφαλής του εκδοτικού εγχειρήματος, σκέφτεται να αναστείλει το αμέσως προσεχές διάστημα οριστικά την έκδοση.

ΕΣΗΕΑ: Κάλυψη οφειλών

Για τέσσερις μήνες θα καλύψει με απόφαση του ΔΣ της ΕΣΗΕΑ τα ασφάλιστρα ασθενείας που πρέπει να καταβάλουν στον ΕΔΟΕΑΠ οι άνεργοι που είναι μέλη της ΕΣΗΕΑ. Τα χρήματα αυτά θα συμψηφιστούν με την οφειλή που έχει ο ΕΔΟΕΑΠ προς την ΕΣΗΕΑ από παλιό Αγγελιόσημο. Σημειώνεται ότι στο παρελθόν και συγκεκριμένα το 2017 είχε διατυπωθεί αίτημα από τον ΕΔΟΕΑΠ αλλά η ΕΣΗΕΑ δεν είχε ανταποκριθεί. Το ερώτημα βέβαια που τίθεται είναι τι θα κάνουν άλλες μεγάλες Ενώσεις εργαζομένων όπως η ΕΣΗΕΜΘ και η ΕΠΗΕΑ που έχουν ανάλογη δυνατότητα συμψηφισμού με αυτή της ΕΣΗΕΑ