Το παρασκήνιο της παραίτησης Μιχαλέλη από το OPEN

Του Μάκη Τσαρούχα

Τη θέση του Γενικού Διευθυντή Ειδήσεων και Ενημέρωσης στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN αναλαμβάνει ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του καναλιού. «Ο έμπειρος δημοσιογράφος, με μακρόχρονη πορεία στον τομέα της Ενημέρωσης, έχει διατελέσει υψηλόβαθμο στέλεχος και Διευθυντής Ειδήσεων επί πολλά έτη στην ελληνική τηλεόραση.Το Διοικητικό Συμβούλιο του OPEN τον καλωσορίζει και του εύχεται καλή επιτυχία στα νέα του καθήκοντα», αναφέρει η ανακοίνωση. Ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος αντικατέστησε τον Δημήτρη Μιχαλέλη, ο οποίος υπέβαλε την παραίτησή του την προηγούμενη εβδομάδα. Το ζήτημα της αλλαγής στις ειδήσεις απασχολεί τη διοίκηση του Open το τελευταίο τρίμηνο, ενώ επίκειται και απόφαση για τον τομέα του προγράμματος. Με την αποχώρηση του Δημήτρη Μιχαλέλη ολοκληρώνεται ο πρώτος κύκλος από την έναρξη λειτουργίας του καναλιού. Το εγχείρημα είχαν αναλάβει οι ήδη αποχωρήσαντες Τζώνης Καλημέρης (διευθύνων σύμβουλος) και Άλκηστις Μαραγκουδάκη (γενική διευθύντρια Προγράμματος). Η αλλαγή στην ενημέρωση ενδέχεται να φέρει πιο κοντά τον τηλεοπτικό σταθμό με την κυβέρνηση αλλά και κάποια πολιτικά πρόσωπα, όπως ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ξανά στην κορυφή της επικαιρότητας. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι λόγοι της παραίτησης του κ. Μιχαλέλη συνδέονται άμεσα με την στρατηγική του τομέα της ενημέρωσης του Open, με τον κ. Μιχαλέλη να έχει τονίσει επανειλημμένως  ότι το κανάλι θα πρέπει να έχει περισσότερα χαρακτηριστικά ενημέρωσης.  Ήταν μια συζήτηση που είχε κρατήσει υπερβολικά πολύ καιρό, με αποτέλεσμα το έμπειρο στέλεχος να υποβάλλει την παραίτησή του. 

Το χρονικό μιας παραίτησης 

Η τελευταία πράξη του έργου παίχτηκε, με το κανάλι να ανακοινώνει τις εξελίξεις με ένα λιτό κείμενο. «Ανακοινώνεται ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του τηλεοπτικού σταθμού OPEN κάνει αποδεκτή την παραίτηση του Γενικού Διευθυντή Ενημέρωσης και Ειδήσεων Δημήτρη Μιχαλέλη. Το OPEN τον ευχαριστεί θερμά για τη συνεργασία και την προσφορά του στον τομέα Ενημέρωσης του σταθμού και του εύχεται καλή επιτυχία στα μελλοντικά επαγγελματικά του βήματα». Στην πραγματικότητα, το γυαλί είχε ραγίσει εδώ και αρκετό καιρό, καθώς ήδη από το Διοικητικό Συμβούλιο του Μαρτίου ο κ. Μιχαλέλης είχε κατέθεσε την παραίτησή του μαζί με ένα αναλυτικό, τετρασέλιδο υπόμνημα όπου εξήγησε τους λόγους που τον οδήγησαν στην απόφαση αυτή. Ήταν ουσιαστικά μια τελευταία κίνηση να εξηγήσει στο Διοικητικό Συμβούλιο την ανάγκη να ενισχυθεί ο ενημερωτικός τομέας του καναλιού, ειδικά μεσούσης της πρωτόγνωρης συγκυρίας που βιώνουμε. Οι ημέρες πέρασαν χωρίς αποτέλεσμα και έτσι ένα μήνα αργότερα, στο Διοικητικό Συμβούλιο του Απριλίου,  και ενώ έγιναν προσπάθειες από πρόσωπα κλειδιά να τον μεταπείσουν, οριστικά έγινε αποδεκτή η παραίτησή του. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του insider.gr, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει νεώτερο σχετικά με αντικατάσταση του, όπως εντός των επομένων ημερών αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι συζητήσεις που έχουν στελέχη του ομίλου με ενδιαφερόμενους. Κύκλοι της αγοράς πάντως εξήραν το έργο του κ. Μιχαλέλη, τονίζοντας πως ματάφερε σε έναν εν λειτουργία σταθμό να φτιάξει ενημερωτικό πρόγραμμα, το οποίο με βάση τα στοιχεία είχε εξαιρετικά αξιοπρεπή παρουσία και μεγάλη δυναμική.

Η επιστολή στους συνεργάτες του 

Ο ίδιος κ. Μιχαλέλης, τη στιγμή που ανακοινώθηκε η παραίτησή του έσπευσε να επικοινωνήσει με τους συνεργάτες του στέλνοντας επιστολή και ευχαριστώντας τους «για το τόσο έντονο και αγωνιώδες ταξίδι που κάναμε μαζί».  Μεταξύ άλλων, αναφέρει πως: Αποχωρώ έχοντας τη βεβαιότητα πως κάναμε ό,τι ήταν καλύτερο για να στηθεί και να σταθεί ένα νέο κανάλι στα πόδια του. Και για να μπορεί από εδώ και πέρα να μπει σε ένα νέο κύκλο. Αποχωρώ, έχοντας τη βεβαιότητα ότι ήμουν επικεφαλής μιας ομάδας δημοσιογράφων που πέτυχε κάτι μοναδικό: από το «τίποτα» να σταθεί όρθια  σε τρείς αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις με -κατά γενική ομολογία- εξαιρετικό τρόπο και πριν καν το ΟΡΕΝ κλείσει εννέα μήνες ζωής. Αλλά και να προσφέρει ενημέρωση χωρίς «δουλείες» και τα όποια λάθη να είναι «δικά μας» και όχι από αγνώστους υποβολείς ή φιλοδοξίες και κρυφές ατζέντες στελεχών. Αποχωρώ με την Ευχή και την Ελπίδα, η κορυφή -την οποία αξίζετε- να είναι κοντά. Αποχωρώ με τη χαρά ότι γνώρισα συνεργάτες που θέλησαν να μοιραστούν το ίδιο τηλεοπτικό «όνειρο». Αποχωρώ με την αίσθηση ότι προσωπικώς τίμησα κάθε συμφωνία που είχαμε κάνει με καθένα χωριστά και με τη βεβαιότητα ότι κανένας δεν αδικήθηκε. Ασφαλώς μπορεί να υπήρχαν προσωπικές επιθυμίες που δεν ικανοποιήθηκαν. Αποχωρώ με τη χαρά ότι παρά τις πολλές δυσκολίες δεν χτίσαμε «Βυζάντια», που τόσο έχουν ταλαιπωρήσει όλους στη διαδρομή μας. Αποχωρώ, αδυνατώντας να βρω τα κατάλληλα λόγια να σας Ευχαριστήσω!!». Επιπλέον, τονίζει πως Δημοσιογράφοι και τεχνικοί δημιουργήσατε «κάτι», όχι από το μηδέν, αλλά από πολύ πιο κάτω. Όχι απλά ένα νέο κανάλι! Μετακόμιση, νέα κτήρια, νέοι συνάδελφοι, νέα μηχανήματα, νέες εγκαταστάσεις, νέες απαιτήσεις, νέος τρόπος εργασίας, νέο πρόγραμμα. Κι όλα αυτά με το «κανάλι» σε λειτουργία. Ένα κανονικό κανάλι θα θεωρούσε «επίτευγμα» αν κατάφερνε να συνδυάσει δυο από τα παραπάνω. Εσείς όμως τα πετύχατε όλα μαζί. Κι αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί κανείς να το «αφαιρέσει», να το «ακυρώσει» ή να το «μηδενίσει»! Δεν έχει σημασία, αν ό,τι έγινε ήταν καλό, μέτριο ή κακό. Έτσι κι αλλιώς, πάντα όποιος φεύγει θεωρεί ότι όλα έγιναν «καλώς» και κάποιος που έρχεται πιστεύει ότι έγιναν «κακώς». Έτσι κι αλλιώς καθένας δικαιούται να έχει την άποψή του, τόσο για τα γεγονότα, όσο και για τους άλλους. Πλην όμως η πραγματικότητα δεν αλλάζει: το κανάλι είναι εδώ με Ειδησεογραφικά και Ενημερωτικά προγράμματα, τα οποία από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του ΟΡΕΝ πηγαίνουν συνεχώς καλύτερα. Πολύ δε καλύτερα, αν τα συγκρίνει κάποιος με αντίστοιχα παραδείγματα «νεότευκτων» καναλιών από το παρελθόν.

Πρώτο το Mega στη prime time ζώνη

Συνεχίζει να καταγράφει υψηλά νούμερα τηλεθέασης το Mega Channel. Ενδεικτικά στη prime time ζώνη το Mega Channel ήρθε πρώτο στις μετρήσεις, φθάνοντας στο 15,8%. Δείτε αναλυτικά τα νούμερα τηλεθέασης:

 Prime Time ζώνη: 

  • Mega: Τα στρουμφάκια 15,8
  • AΝΤ1: Το καφέ της Χαράς 9,6
  • ΑΝΤ1: Οι μεγάλοι 8,2
  • ALPHA: Οι υπηρέτριες 15,3
  • STAR: Η εποχή των παγετώνων 11
  • ΣΚΑΙ: Στην υγεία μας ρε παιδιά (Ε) 7,1
  • OPEN: Η γιορτή της μητέρας 8,7

Σε διαρκή άνοδο βρίσκεται το δελτίο Ειδήσεων του Mega με παρουσιάστρια την Δώρα Αναγνωστοπούλου. Και αυτό προκύπτει απο τα επίσημα στοιχεία της Nielsen, όπου δείχνουν ότι απέναντι σε ένα άκρως ανταγωνιστικό πεδίο, η καλή δημοσιογραφος, έχει ήδη καταφέρει να κερδίσει μεγάλη μερίδα από την πίτα της τηλεθέασης. Συγκεκριμένα στο δυναμικό κοινό, το κεντρικό Δελτίο του Mega, έχει πλασαριστεί στην περιοχή του 9%, «απειλώντας» μέσα σε έξι βδομάδας τους παραδοσιακούς παίκτες, που εκ των πραγμάτων έχουν «χτίσει» συνήθεια. Η καλή συνάδελφος όλο αυτό το διάστημα έχει δείξει προσήλωση στον στόχο, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι εκείνο που στο τρελός κερδίζει είναι η προσήλωση στον στόχο.

Eν τω μεταξύ, συνεχίζει να σαρώνει το Μega, καταγράφοντας υψηλά νούμερα τηλεθέασης. Ενώ τους τηλεθεατές κέρδισε η εκπομπή του Αντώνη Ρέμου στο MEGA. Η σπουδαία βραδιά του κορυφαίου Ελληνα τραγουδιστή ξεκίνησε στις 23.00 με την ορχήστρα να παίζει το «κάντε υπομονή» Σταύρου Ξαρχάκου, με τον Ρέμο να στέλνει σε όλη τη χώρα το μήνυμα ότι τα κακά θα περάσουν και ο ουρανός θα γίνει πιο γαλανός. Τα νούμερα τηλεθέασης του Mega έφτασαν στο δυναμικό κοινό μέχρι και το 14,8% αναδεικνύοντας το Mega πρώτο στην prime time ζώνη.

Στο στόχαστρο η χρηματοδότηση του BBC

Εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού και της εξαιρετικά άσχημης κατάστασης στη Μεγάλη Βρετανία, το BBC αντιμετωπίζει και τον κίνδυνο για τον τρόπο χρηματοδότησης των υπηρεσιών του. Η σχετική συζήτηση σε κυβερνητικό επίπεδο είχε ανοίξει πριν από την επιδημιακή κρίση και σύμφωνα με τα ρεπορτάζ οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται. Το βρετανικό δίκτυο πρότεινε μια ακόμη διαβούλευση για τον τρόπο πληρωμής του ανταποδοτικού τέλους στη Μεγάλη Βρετανία, μετά την πρόταση της κυβέρνησης να μην αποτελεί ποινικό αδίκημα η μη πληρωμή του τέλους για τη δημόσια ραδιοτηλεόραση. Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, το BBC φαίνεται να αποδέχεται αλλαγή του μοντέλου των τελών άδειας τηλεόρασης, που σήμερα ανέρχονται σε 157,50 λίρες ετησίως, σε συνδυασμό με την καθολική πρόσβαση στους λογαριασμούς ευρυζωνικών συνδέσεων.

Aμεση στήριξη ζητάει ο ΣΗΠΕ

Κατεπείγον αίτημα στον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ έστειλε ο Σύνδεσμος Ημερήσιων Περιφερειακών Εφημερίδων, ζητώντας άμεσα διευκρινίσεις για τις πληττόμενες επιχειρήσεις με ΚΑΔ 5813. Και αυτό γιατί, όπως σημειώνει, ο εν λόγω ΚΑΔ είναι ενταγμένος στις επιχειρήσεις που κλείνουν υποχρεωτικά με εντολή της δημόσιας αρχής. Όμως ο έντυπος Τύπος παραμένει ενεργός και ανήκει στις πληττόμενες επιχειρήσεις. Διαπιστώθηκε πως άλλες εκδοτικές επιχειρήσεις εντάχθηκαν ως υποχρεωμένες σε αναστολή και άλλες ως πληττόμενες. Ο ΣΗΠΕ ζητά τη δυνατότητα επανυποβολής της αίτησης από τις εκδοτικές επιχειρήσεις που δεν βρίσκονται σε αναστολή.

Στην πρώτη θέση ο ΣΚΑΪ τη βδομάδα 30/3-5/4

Σταθερή παραμένει η εικόνα στον ανταγωνισμό τηλεθέασης ανάμεσα στους σταθμούς σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen. O ΣΚΑΙ διατηρεί την πρώτη θέση στο σύνολο του κοινού ενώ το Star παρέμεινε και δεύτερη εβδομάδα στη 2η θέση με τον Αlpha σταθερά στην 4η θέση. Καθώς τα δύο κανάλια συνεργάζονται, η συνολική τηλεθέασή τους προσμετράται στο 24,2%. Ο ΑΝΤ1 και το ΤV Μακεδονία που έχουν κοινούς μετόχους, καταγράφουν μερίδιο 14,4% για το σύνολο του κοινού, το Star παρέμεινε για δεύτερη εβδομάδα στη δεύτερη θέση, ενώ ο Alpha βρέθηκε και πάλι στην τέταρτη θέση. Το Mega σημείωσε αύξηση στα ποσοστά του και πέρασε το Open, που διατηρεί περίπου τα ίδια ποσοστά. Τέλος, η ΕΡΤ κατέγραψε μικρή πτώση, συγκεντρώνοντας συνολικά 9,8%.

Δεν μπορούν να δουν Star και Alpha

Στερούνται του δικαιώματος της ενημέρωσης οι συνδρομητές της Nova με την απουσία των ελεύθερων καναλιών Star και Alpha από το μπουκέτο της. Η προηγούμενη κυβέρνηση δίστασε να καταστήσει υποχρεωτική τη μεταφορά του σήματος των αδειούχων τηλεοπτικών σταθμών από τις πλατφόρμες συνδρομητικής τηλεόρασης, αν και αυτό το καθεστώς ισχύει για τα κανάλια της ΕΡΤ και τον τηλεοπτικό σταθμό της Βουλής.

“Έκρηξη” στο Netflix με τον κορονοϊό

Τηλεόραση και διαδίκτυο αναδεικνύονται στα δύο βασικά μέσα στη ζωή των ανθρώπων παγκοσμίως στη διάρκεια της εξέλιξης της πανδημίας COVID -19. Διεθνής έρευνα της GlobalWebIndex, η οποία διεξήχθη από τις 16 Μαρτίου έως τις 20 Μαρτίου σε 13 χώρες, αναδεικνύει ενδιαφέροντα συμπεράσματα για τις αλλαγές στον τρόπο θέασης και ψυχαγωγίας. Όπως αναφέρει, σχεδόν επτά στους δέκα χρήστες του διαδικτύου έχουν περιοριστεί στο σπίτι τους καθώς τα μέτρα κοινωνικής απόστασης (social distancing) και το «Μένουμε Σπίτι» επαναπροσδιόρισαν τάχιστα την ψυχαγωγία, μετατρέποντάς την σε ψηφιακή υπόθεση. Το 67% των ερωτώμενων δήλωσε πως παρακολουθεί περισσότερες ειδήσεις, ενώ το 51% βλέπει περισσότερο εκπομπές σε υπηρεσίες streaming, όπως το Netflix. Διαφορές καταγράφονται στις διαφορετικές ηλικιακές ομάδες. Οι ηλικίες 16 – 23 ετών δαπανούν περισσότερο χρόνο για υπηρεσίες μηνυμάτων (62%), ενώ οι Millennials (24 – 37 ετών) παρακολουθούν περισσότερες ταινίες σε απευθείας σύνδεση (58%). Επίσης, η γενικά Gen X (38 – 56 ετών) ξοδεύει περισσότερο χρόνο με την οικογένεια (52%), ενώ οι baby boomers (57 – 64 ετών) παρακολουθούν περισσότερες τηλεοπτικές εκπομπές (51%). Χαμένος στη νέα κατάσταση, σύμφωνα με την έρευνα, είναι η μουσική, καθώς η ακρόαση στις περισσότερες χώρες ήταν συνυφασμένη με τις μετακινήσεις. Μεγάλη αύξηση παρουσιάζει η θέαση στην παραδοσιακή τηλεοπτική συσκευή, ακόμη και σε ηλικίες που έως πρόσφατα ήταν μηδαμινή. Σύμφωνα με την έρευνα, το 2019 κατά μέσο όρο η θέαση TV παγκοσμίως ήταν περίπου δύο ώρες. Σήμερα καταγράφεται μεγάλη αύξηση της διάρκειας θέασης, αν και οι νέοι απαντούν πως βλέπουν παράλληλα και σε δεύτερη συσκευή online περιεχόμενο.

Τι συμβαίνει με τον Φιλιππάκη;

Αποτελεί κοινό μυστικό στην πιάτσα ότι η εκδοτική επιχείρηση του Ιωάννη Φιλιππάκη, βρίσκεται σε οικονομικό τέλμα. Τα εκατοντάδες εκατομμύρια των οφειλών προς το δημόσιο, οι απλήρωτοι εργαζόμενοι και οι ακάλυπτες επιταγές, συνθέτουν το επιχειρηματικό παζλ του κατα τ αλλά άνετου εκδότη. Το μεγαλύτερο -και πιο άμεσο- πρόβλημα σχετίζεται με τις ακάλυπτες επιταγές, εξέλιξη που προκαλεί πανικό, κυρίως στους προμηθευτές, της Εστίας Επενδυτική, πρώην Δημοκρατικός Τύπος κοκ. Ο κ. Φιλιππάκης εδώ και καιρό «γυρίζει» επιταγές, γεγονός που καταδεικνύει την έλλειψη ρευστού. Μάλιστα προκαλεί εντύπωση το γεγονός, την ίδια ωρα που σφραγίζει επιταγές, οτι οι τράπεζες -κυρίως η Eurobank- εξακολουθούν να τον προμηθεύουν με μπλοκ, δείχνοντας να μην φοβούνται για το ενδεχόμενο της διαφαινόμενης κατάρρευσης. Μάλιστα μπροστά στην ανοχή των τραπεζών, προκαλεί αίσθηση και η παθητική στάση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος οφείλει να παρακολουθεί την εύρυθμη λειτουργία των πιστωτικών ιδρυμάτων.         Πλέον στην αγορά υπάρχει έντονος προβληματισμός, αφού πολλοί απο τους διαχρονικούς προμηθευτές, δεν θέλουν ούτε ν ακούνε το όνομα Φιλιππάκης. Και αυτό γιατί φοβούνται ότι κάποια στιγμή μπορεί ο εκδότης θα βρεθεί σε οριστικό πρόβλημα. Άλλωστε κανείς δεν παραβλέπει και τις υπέρογκες οφειλές των επιχειρήσεων Φιλιππάκη, προς το ελληνικό δημόσιο. Παρόλα αυτά ως μεγαλοεκδότης συνεχίζει να δίνει συμβουλές για το πως θα ξεπεράσει την κρίση συνολικά ο κλάδος. Μπροστά σ αυτή την κατάσταση υπάρχει ένας άνθρωπος που εχει στην κυριολεξία μπλέξει στα απανωτά επιχειρηματικά λάθη του κ. Φιλιππάκη. Και αυτος δεν είναι άλλος απο τον Διευθύντοντα Σύμβουλο Νίκο Χαβούτη, ο οποίος υπογράφει και τα περισσότερα απο τα αξιόγραφα. Αύριο στα Παραπολιτικα αναλυτικό ρεπορτάζ σχετικό με τον άνθρωπο – θύμα της κατρακυλάς Φιλιππάκη .