Ξανά στον “δρόμο της οργής” οι Λιβανέζοι

Μπορεί η πανδημία του νέου κορωνοϊού να έβαλε για ένα διάστημα φρένο στις μαζικές διαμαρτυρίες στο Λίβανο, όμως οι διαδηλώσεις άρχισαν ξανά, έξι μήνες μετά την πολιτική κρίση του Φθινοπώρου που οδήγησε την κυβέρνηση του Σαάντ Χαρίρι σε παραίτηση.

Οι πολίτες που τήρησαν τα μέτρα για τον περιορισμό εξάπλωσης του Covid-19 μένοντας σπίτι, από χθες βγήκαν ξανά στους δρόμους, παραμένοντας κυρίως στα αυτοκίνητά τους, για να διαμαρτυρηθούν για την επιδείνωση της οικονομίας και το φορολογικό σύστημα, τη διαφθορά, την ανισότητα, το βιοτικό επίπεδο σε σημαντικό μέρος της κοινωνίας.

Χθες βράδυ διαδηλωτές παραβλέποντας την απαγόρευση κυκλοφορίας έκλεισαν δρόμους σε όλο τον Λίβανο για να διαμαρτυρηθούν για την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης στη χώρα με τις δυνάμεις ασφαλείας να επεμβαίνουν για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας στους αυτοκινητόδρομους, όπου πολίτες έβαλαν φωτιά σε λάστιχα αυτοκινήτων.

Αυτό συνέβη στην Τρίπολη όπου στον αυτοκινητόδρομο Ντάμουρ, νεαροί έκαψαν λάστιχα για να καταγγείλουν την οικονομική κατάσταση, όπως και στην Ντμπάιγε, βόρειο προάστιο της Βηρυτού. Στην περιοχή Ζάλκα, που σημειώθηκαν επεισόδια, έξι άνθρωποι τραυματίστηκαν από την επέμβαση των αστυνομικών δυνάμεων.

Το κίνημα αμφισβήτησης υπόσχεται να συνεχίσει τις κινητοποιήσεις, που ξεκίνησαν στις 17 Οκτωβρίου 2019 όταν εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους της χώρας για να ζητήσουν ανανέωση της πολιτικής τάξης, την οποία κατηγορούν για διαφθορά.

Άλλωστε εδώ και μήνες ο Λίβανος έχει βυθιστεί σε βαθιά οικονομική κρίση, η οποία έχει επιδεινωθεί από την επιδημία του κορονοϊού. Περίπου το 45% του πληθυσμού ζει πλέον κάτω από το όριο της φτώχειας, σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ, κατά 12% αναμένεται να συρρικνωθεί  η οικονομία της χώρας, η οποία τον περασμένο μήνα δήλωσε για πρώτη φορά στην ιστορία της αδυναμία πληρωμής 1,2 δισ. του χρέους της. Επικριτές της κυβέρνησης αναφέρουν πως η κακή διαχείριση αντιμετώπισης της πανδημίας έχει αυξήσει τους φόβους ότι ο Λίβανος οδηγηθεί σε μεγάλη ύφεση το 2020.