Στα Media

Του Μάκη Τσαρούχα

ΜΜΕ: Ζηµιές πάνω από 200 εκατ. ευρώ φέρνει ο κοροναϊός

Τα αποτελέσματα της κρίσης του κοροναϊού αρχίζουν να γίνονται ορατά στα μέσα ενημέρωσης, καθώς η πτώση της διαφήμισης φτάνει και το 40% σε ορισμένες περιπτώσεις, γεγονός που σημαίνει ότι, αν πάει έτσι η κατάσταση έως το τέλος της χρονιάς, όλος ο κλάδος των ΜΜΕ θα έχει πτώση εσόδων από διαφήμιση από 200 εκατ. στην καλύτερη των περιπτώσεων, έως και 350 εκατ. ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μεγάλο ποσοστό θα εμφανιστεί ως ζημία, δεδομένου ότι η πλειονότητα των ΜΜΕ αντιμετωπίζει ήδη οικονομικές δυσχέρειες. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ιδιαίτερα πιεστικές είναι οι συνθήκες που διαμορφώνονται στους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας και ήδη κάποιοι μέτοχοί τους ζητούν από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην άρση της υποχρέωσης απασχόλησης τουλάχιστον 400 ατόμων. Το αίτημα είναι σαφές για ποιον λόγο υποβάλλεται και είναι σαφές ποιες είναι οι προοπτικές μετά τη λήξη της περιόδου προστασίας.

Γιατί η κυβέρνηση δεν στηρίζει τα Media;

Χωρίς διάθεση ουσιαστικής στήριξης του κλάδου των ΜΜΕ πορεύεται η κυβέρνηση. Σε μια πρωτοφανή υγειονομική κρίση, όπου τα media έχουν καθοριστικό ρόλο, μέχρι και σήμερα δεν έχουν εκπονηθεί ουσιαστικά μέτρα στήριξης του κλάδου. Ζητήματα όπως η χρηματοδότηση του Τύπου, εθνικής εμβέλειας και περιφερειακής καθυστερούν ανεξήγητα. Η κυβέρνηση δεν υλοποίησε έτοιμες αποφάσεις ύψους 16 εκατ. ευρώ για τον περιφερειακό Τύπου ( για 4 χρόνια) και 7,5 εκατ. ευρώ για τις εφημερίδες πανελλαδικής κάλυψης. Ακύρωσε τη νομοθεσία τον περασμένο Δεκέμβριο, πέρασαν 4 μήνες εκ των οποίων ο τελευταίος μέσα στην καρδιά της πανδημίας. Με τα εργαλείο του νόμου 4487/2017 και την επέκταση που υπήρξε με τον αναπτυξιακό νόμο που ψήφισε η σημερινή κυβέρνηση, θα μπορούσαν άμεσα να επιδοτηθούν άμεσα όλες οι ενημερωτικές εκπομπές σε ραδιόφωνο και εφημερίδες που σχετίζονται με τον Κορονοϊο -Υπάρχουν ακόμη επιβαρύνσεις στη φορολογία. Κάθε διαφήμιση έχει ειδικό φόρο τηλεόρασης 5%, ενώ η Cosmote Tv και η Nova επιβαρύνονται με ειδικό φόρο συνδρομητική τηλεόραση 10% και ειδικό φόρο Internet 5%.

Η αντίδραση της ΕΙΗΕΑ

Την ίδια ώρα, προς τα τέλη Ιουνίου προσδιορίζουν ανώτατες κυβερνητικές πηγές την υλοποίηση του σχεδίου Πέτσα για τη στήριξη του Τύπου. Και αυτό παρά το γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό έχει ολοκληρωθεί από τον αρμόδιο για τα ΜΜΕ υπουργό η νομοθετική παρέμβαση, που προβλέπει τη στήριξη του πολύπαθου κλάδου των εφημερίδων. Ομως, σε αυτήν τη χρονική συγκυρία και με δεδομένο το γενναίο πακέτο που δόθηκε στα Media από την κυβέρνηση με αφορμή τη διαφημιστική καμπάνια «Μένουμε σπίτι», κρίθηκε σκόπιμο να «κρατηθεί» για ένα διάστημα στο συρτάρι του κ. Πέτσα το σχετικό νομοσχέδιο για τη στήριξη του Τύπου. Η εξέλιξη αυτή ήρθε να εξοργίσει πρώτιστα τον γραμματέα της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, Ιωάννη Φιλιππάκη, και ακολούθως τον πρόεδρο, εκδότη της «Real News», Νίκο Χατζηνικολάου. Η αντίδραση των δύο εκδοτών, πέραν της ουσίας των όσων έγραψαν και είπαν, ανέδειξε για άλλη μία φορά και την ανυποληψία της ΕΙΗΕΑ, μιας Ένωσης στην οποία μετέχουν μόνον οι μικροί εκδότες και η οποία, όπως αποδεικνύεται, δεν έχει καμία απολύτως επιρροή στα κέντρα λήψης των κυβερνητικών αποφάσεων. Απεναντίας, η παρουσία του κ. Φιλιππάκη μάλλον αρνητικά ανακλαστικά προκαλεί, αφού δεν έχει κρύψει την αντιπάθειά του προς όσους αποφασίζουν να επενδύσουν δικά τους χρήματα στον Τύπο. Ανάλογη θέση εσχάτως πήρε και ο Νίκος Χατζηνικολάου, ο οποίος μέσα από τη ραδιοφωνική του εκπομπή κατήγγειλε τους «πάμπλουτους μεγαλοεκδότες», οι οποίοι δεν θέλουν να υπάρχουν εφημερίδες «που διευθύνονται από πραγματικούς εκδότες». Ωστόσο, θα είχε ομολογουμένως μεγαλύτερη αξία η παρέμβαση του προέδρου της ΕΙΗΕΑ, αν αναφερόταν και στους «πραγματικούς» εκδότες, που «φεσώνουν» όποιον μιλάει ελληνικά και χρωστούν μυθικά ποσά στο Δημόσιο και στους ασφαλιστικούς φορείς. Σε αυτούς που ζητούν από την Πολιτεία να τους πληρώνει το χαρτί, την εκτύπωση και αν είναι εύκολο και το νοίκι τους.

Πτώση κυκλοφορίας για τις εφημερίδες και το 2019

Συνεχίστηκε, δυστυχώς, και το 2019 με αμείωτους ρυθμούς η μεγάλη πτώση στις πωλήσεις εφημερίδων και περιοδικών, με αποτέλεσμα το πολύ κοντινό χρονικά 2014 να φαίνεται δυσθεώρητα μακρινό όσον αφορά στον αριθμό των φύλλων που πωλούνταν τότε. Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, πέρυσι σημειώθηκε μείωση σε σχέση με το 2018 στις συνολικές πωλήσεις των εφημερίδων κατά 13,7%, με την πτώση να καταγράφεται σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες. Συνολικά, καθ’ όλο το 2019 πωλήθηκαν 46.776.501 φύλλα ή 7.431.607 φύλλα λιγότερα από το 2018 (όταν το 2014 οι συνολικές πωλήσεις ανέρχονταν σε 95.404.106 φύλλα). Σημειώνεται ότι πτώση της τάξης του 5,9% είχε σημειωθεί το 2018 σε σχέση με το 2017. Οι πωλήσεις των πολιτικών εφημερίδων μειώθηκαν κατά 4.401.136 φύλλα (πτώση 11,3%) και ανήλθαν σε 34.448.439 φύλλα. Οι πωλήσεις των αθλητικών εφημερίδων έφτασαν στα 10.584.748 φύλλα και μειώθηκαν κατά 2.348.060 φύλλα (πτώση 18,2%). Οι οικονομικές εφημερίδες πούλησαν 764.197 φύλλα συνολικά ή λιγότερα κατά 385.971 φύλλα (πτώση 33,6%). Ενώ, οι λοιπές εφημερίδες (ποικίλης ύλης, θρησκευτικές κ.λπ.) πούλησαν 979.117 φύλλα, χάνοντας 296.440 φύλλα σε σχέση με το 2018 (πτώση 23,2%). Σύμφωνα με την ίδια έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, παρόμοια ήταν η εικόνα και στα περιοδικά, οι συνολικές πωλήσεις των οποίων ανήλθαν πέρυσι σε 19.938.136 τεύχη ή κατά 658.155 τεύχη (πτώση 3,2%) λιγότερα σε σχέση με το 2018 (το 2014 οι συνολικές πωλήσεις ανέρχονταν σε 36.801.123 τεύχη). Μείωση 9,4% είχε σημειωθεί το 2018 σε σχέση με το 2017. Η σημαντικότερη μείωση, σε απόλυτες τιμές, κατά 19,4% παρατηρείται στις πωλήσεις των περιοδικών ποικίλης ύλης, ενώ μοναδική εξαίρεση στη ζοφερή αυτή εικόνα αποτελούν τα παιδικά- κόμικς και τα αθλητικά περιοδικά, όπου παρατηρείται αύξηση κατά 56,9% και 4,6%, αντίστοιχα.

Ανασχεδιασμός και στο Mega

Σε ανασχεδιασμό του ενημερωτικού τομέα και το Mega. Ο σταθμός μετά το πρώτο διάστημα που πειραματίστηκε με πληθώρα νέων προσώπων θα επιστρέψει σε πιο σταθερές επιλογές που σχετίζονται με πρόσωπα σύμβολα του καναλιού, ή με ελπιδοφόρους νέους παρουσιαστές σε όλες τις ζώνες με σημείο αναφοράς το δελτίο ειδήσεων.

Τηλεθέαση: Σάρωσε ο Νίκος Ευαγγελάτος

Συνεχίζει τις υψηλές πτήσεις η εκπομπή Live News του Νίκος Ευαγγελάτος και στην απογευματινή ζώνη, στο Mega. Και μάλιστα σε μια συγκεκριμένη ζώνη η οποία είναι σχετικά δύσκολη λόγω των επιτυχημένων σειρών που προβάλλονται και του ανταγωνισμού που υπάρχει. Συγκεκριμένα, ο Νίκος Ευαγγελάτος και η ενημερωτική του εκπομπή που αφορά το τελευταίο διάστημα τα όσα συμβαίνουν με τον κορωνοϊό, σημείωσε χθες στο γενικό 12,0% ενώ στο δυναμικό κοινό σημείωσε 13,6%

Λήγουν τα συμβόλαια των παρουσιαστών του Open

Σειρά  συμβολαίων με δημοσιογράφους- παρουσιαστές λήγουν στο τέλος της σεζόν στο Open. Η νέα ηγεσία του καναλιού υπό τον Χρήστο Παναγιωτόπουλο στη γενική διεύθυνσης ενημέρωσης θα λάβει τις αποφάσεις κατά το ανασχεδιασμό του ειδησεογραφικού τομέα του Open.

Εκσυγχρονίζεται η ΕΡΤ

Εκσυγχρονίζεται η ΕΡΤ. Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται να προμηθευτεί ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης εγγράφων, το οποίο θα μειώσει τη γραφειοκρατία. Επίσης, η διοίκηση της ΕΡΤ θα αγοράσει εξοπλισμό που θα επιτρέψει στους παραγωγούς και δημοσιογράφους του ραδιοφώνου (μικρόφωνο, υπολογιστές) να κάνουν εκπομπές από το σπίτι τους, όπως επίσης και επιπλέον εξοπλισμό για τη συμμετοχή των καλεσμένων στις εκπομπές της τηλεόρασης.

Πρώτο το Star τη βδομάδα 20-26 Απριλίου

Στην πρώτη θέση πέρασε με 15,1% το Star τη βδομάδα 20-26 Απριλίου κερδίζοντας σχεδόν 3 ποσοστιαίες μονάδες (12,2%). Στη δεύτερη θέση με άνοδο στο  14% ο ΣΚΑΪ (13,3%) και στην τρίτη ο ΑΝΤ1 με σημαντική πτώση στο 11,6% (13,1%). Με μια μονάδα κέρδος, αλλά σταθερά τέταρτος ο Alpha με 10,4%. Το Open με 6,9% παραμένει σε υψηλότερο σημείο από το Mega το οποίο ανέβηκε στο 6,7%. Με 5,5% η ΕΡΤ1, με 2% η ΕΡΤ2 και το Μακεδονία TV, με 1,3% η ΕΡΤ3 και με 1% το ΕΡΤ Sports.

30 χρόνια …show στον ANT1

Στην τηλεόραση αλλάζουν πολλά, αλλά τα show παραμένουν σταθερή αξία, έχοντας πάντα μεγάλο και φανατικό κοινό. Τα show υπήρξαν στενά συνδεδεμένα με τον ANT1 καθ’ όλη τη διάρκεια της 30χρονης πορείας του. Από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90, ο ANT1 έφερε σε κάθε σπίτι μια πρωτόγνωρη για την εποχήλάμψη και φαντασμαγορία, μέσα από προγράμματα που καθήλωσαν τους τηλεθεατές και ζωντάνεψαν τα βράδια τους.  Τραγούδι, χορός, αστεία, λαμπεροί παρουσιαστές, αμέτρητοι καλεσμένοι, εντυπωσιακά σκηνικά. Κανένα άλλο κανάλι δεν πρωτοπόρησε και δεν επένδυσε, με τις ιδέες και την ενέργειά του, σε show τόσο υψηλών προδιαγραφών όσο ο ANT1. Κανένα άλλο κανάλι δεν ανέδειξε τόσο αυτή τη μορφή ψυχαγωγίας, κάνοντάς τη συνώνυμη του ονόματός του, με την έμπνευση και την τεχνογνωσία του«Ciao ANT1»,«Fame Story», «Dancing with the Stars», «Χ Factor», «Next Top Model», «The Voice of Greece», «Dancing on Ice», «Υour Face Sounds Familiar», «So You Think You Can Dance», «Rising Star»είναι μερικά μόνο από τα show και τα talent show  που έγραψαν λαμπρή τηλεοπτική ιστορία. Κι αν σε αυτά προστεθούν και τα έκτακτα εορταστικά, εξ ίσου υπερπαραγωγές, τότε ο συνολικός αριθμός των show  του ΑΝΤ1 αυξάνεται θεαματικά.

Χρήματα σε εργαζόμενους σε κινηματογράφο και TV από το SKY στη Μ. Βρετανία

Ο ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός του βρετανικής Sky θα δωρίσει 500.000 στερλίνες στο Ταμείο Ανακούφισης Έκτακτης Ανάγκης Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Covid-19 που ιδρύθηκε για να στηρίξει οικονομικά τους χιλιάδες εργαζόμενους και ελεύθερους επαγγελματίες της τηλεοπτικής αγοράς στη Μεγάλη Βρετανία. Τα κεφάλαια θα διατεθούν απευθείας στους εργαζόμενους με ποσά από 500 ως και 2.500 στερλίνες ανάλογα με τις ανάγκες τους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Sky Group δήλωσε επίσης πως θα διαθέσει όλο του το μισθό για τα ταμεία ανακούφισης εργαζομένων σε τηλεόραση και κινηματογράφο.

“Πάγωσε” η ψηφιακή μετάβαση

Στάσιμη παραμένει η υπόθεση της ψηφιακής μετάβασης, με όλες τις απαραίτητες ενέργειες να έχουν παγώσει στα αρμόδια υπουργεία. Η ψηφιακή μετακίνηση των δύο παρόχων δικτύου, της ΕΡΤ και της Digea, θα έπρεπε ήδη να έχει ξεκινήσει τουλάχιστον για τα Δωδεκάνησα και τον Έβρο, με βάση τις θέσεις που έδωσε η τελευταία υπουργική απόφαση για τα σημεία εκπομπής ανά την Ελλάδα, μετά την αποκοπή των συχνοτήτων στα UHF από την 50ή και πάνω (Ψηφιακό Μέρισμα ΙΙ), που θα δοθούν στις τηλεπικοινωνίες. Ο νέος ψηφιακός χάρτης ωστόσο δεν έχει ακόμη εκδοθεί. Στο μεταξύ, εν μέσω των περιοριστικών μέτρων και του «Μένουμε Σπίτι», χιλιάδες κάτοικοι των παραμεθόριων περιοχών συνεχίζουν να μην έχουν πρόσβαση σε ελληνικό τηλεοπτικό πρόγραμμα. Το επιδοτούμενο πρόγραμμα της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την καθολική τηλεοπτική κάλυψη έμεινε κυριολεκτικά στη μέση. Ειδικά για τις περιοχές που είχαν δηλώσει πως θέλουν επιδότηση για την Digea. O ιδιώτης πάροχος δικτύου, ωστόσο, δεν μπόρεσε να καλύψει αυτές τις περιοχές γιατί έβαλε πλαφόν στον αριθμό των αιτήσεων. Έτσι, σε πολλές περιοχές της χώρας οι δήμοι ζητούν τώρα από τους κατοίκους να υποβάλουν νέα αίτηση για πρόσβαση μέσω της Cosmote. Και αυτό όμως σταμάτησε με την έναρξη της επιδημικής κρίσης. Οι κάτοικοι συνεχίζουν να μην έχουν πρόσβαση στους ελληνικούς σταθμούς. Ο Δήμος Καρπάθου, στον οποίο πολλά χωριά βρίσκονται εκτός ψηφιακής τηλεοπτικής κάλυψης, ανακοίνωσε στους κατοίκους του πως θα αναλάβει να φέρει τηλεοπτικό σήμα με δικά του έξοδα! Συγκεκριμένα, έχει αρχίσει τη διαδικασία για την τοποθέτηση αναμεταδοτών προκειμένου να καλύψει με σήμα Digea τα χωριά Αρκάσα, Πύλες, Όθος και Μεσοχώρι, ενώ η ευρύτερη περιοχή του Λευκού θα καλυφθεί από αναμεταδότη της Κάσου. Με αυτήν την απόφαση καταστρατηγείται η προηγούμενη, που απαγόρευε στους δήμους να «επιδοτούν» την ιδιωτική εταιρεία της Digea, τοποθετώντας με ίδιους πόρους αναμεταδότες σε σημεία που δεν καλύπτει.

ERTFLIX: Σε λειτουργία η νέα πλατφόρμα της ΕΡΤ

Με νέα εμφάνιση και περιεχόμενο η ΕΡΤ κάνει το πρώτο βήμα στην νέα εποχή της τηλεόρασης. Εν μέσω των περιοριστικών μέτρων που έχουν αναγκάσει τους περισσότερους πολίτες να μένουν κλεισμένοι μέσα στα σπίτια τους, η υβριδική πλατφόρμα της δημόσιας τηλεόρασης που έχει γίνει γνωστή με την ανεπίσημη ονομασία “ERTFLIX” κερδίζει καθημερινά χιλιάδες νέους τηλεθεατές. Μπορεί κανείς να παρακολουθήσει το νέο περιεχόμενο μέσω smart tv, smart phone, στον υπολογιστή ή στο τάμπλετ του, εντελώς δωρεάν. Το νέο ψηφιακό περιβάλλον της υβριδικής πλατφόρμας που έκανε την εμφάνιση του τις προηγούμενες μέρες είναι περισσότερο φιλικό και οργανωμένο για το χρήστη και έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί αποκλειστικά από τεχνικούς της ΕΡΤ, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της ΕΡΤ, Κωνσταντίνος Ζούλας. Ως αποτέλεσμα, το νέο αυτό βήμα έγινε χωρίς επιπλέον κόστος για τη δημόσια τηλεόραση. Η ΕΡΤ ήδη αυτή τη στιγμή προσφέρει 24 ξένες ταινίες, 12 ξένα σήριαλ, 10 βραβευμένες σειρές ντοκιμαντέρ, 13 γνωστές σειρές παιδικού προγράμματος και όλα τα μαθήματα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης του υπουργείου Παιδείας που μεταδίδονται κάθε πρωί στην ΕΡΤ2. Ταυτόχρονα, είναι ακόμα διαθέσιμες 20 ιστορικές εκπομπές-αφιερώματα σε 20 σπουδαίους Έλληνες, όπως ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Γιώργος Σεφέρης, η Μαρία Κάλλας, η Ελένη Βλάχου, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Μανόλης Αναγνωστάκης, ο Γιάννης Τσαρούχης και πολλοί ακόμη.