Στα Media

SOS εκπέμπει ο ραδιοφωνικός κλάδος

«Χωρίς καμία διάθεση δραματοποίησης, και μετά τις σωρευμένες στρεβλώσεις και τα προβλήματα, σας γνωρίζουμε πως οι επιχειρήσεις μας, εκτελούσες έως σήμερα το κοινωνικό́ και εθνικό́ τους καθήκον, πλησιάζουν το σημείο πέραν του οποίου δεν μπορεί́ να υπάρξει επιστροφή́ στη βιώσιμη λειτουργία». Τη θέση αυτή εκφράζει με επιστολή της προς τον αρμόδιο υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργό Στέλιο Πέτσα, η ΕΙΙΡΑ.

Η Ένωση των Ιδιοκτητών των ραδιοφωνικών σταθμών Αττικής προτείνει την άμεση λήψη τεσσάρων μέτρων  «Η κρατική́ διαφήμιση να ξεπεράσει το 10% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης για τα ραδιόφωνα» και «να μην πέφτει κάτω από́ το 10% της συνολικής κρατικής διαφήμισης προς τα ΜΜΕ». Ακόμη την «επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για την περίοδο της κρίσης», την έκπτωση από τα έξοδα των διαφημιζόμενων εταιρειών για τη δαπάνη στο ραδιόφωνο και την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, μέσα από τα προγράμματα στήριξης. Οι επιχειρήσεις που θα ενταχθούν σε αυτά να έχουν κατ΄ ελάχιστο 5 άτομα προσωπικό και κύκλο εργασιών άνω των 100.000 ευρώ για το 2019. Σύμφωνα με στοιχεία της Association of European Radios (AER), και μέλος της οποίας αποτελεί́η ΕΙΙΡΑ, τουλάχιστον τέσσερις) ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που ομοιάζουν στα μεγέθη της Ελλάδας σχεδίασαν προγράμματα στήριξης των ραδιοφωνικών σταθμών. Στην Αυστρία χορηγήθηκαν 15 εκατ. ευρώ́σε ραδιόφωνο και τηλεόραση, στην Ιρλανδία 2,5 εκ ευρώ́στους ραδιοφωνικούς σταθμούς,  στην Λετονία 1,6 εκατ. ευρώ́, ενώ στη Δανία θα καλυφθεί́ το 80% της πτώσης των ραδιοφωνικών εσόδων.

Πέντε νέοι κίνδυνοι για την Ελευθερία του Τύπου

Καθοριστική για το μέλλον της δημοσιογραφίας και των ΜΜΕ θα είναι η επόμενη δεκαετία σύμφωνα με την Οργάνωση «Ρεπόρτερ χωρίς σύνορα» (RFS) που ανακοίνωσε τον Δείκτη Ελευθερίας του Παγκόσμιου Τύπου για το 2020. Η οργάνωση επισημαίνει πως η πανδημία του Covid-19 φαίνεται να ενισχύει τις πολλές κρίσεις που απειλούν το δικαίωμα της ελεύθερης έκθεσης και τις ανεξάρτητες αξιόπιστες πληροφορίες σε πολλές χώρες του κόσμου. Οι Ρεπόρτερ χωρίς σύνορα βλέπουν την επιδείνωση για την ελευθερία του Τύπου σε πέντε τομείς κρίσης, την Γεωπολιτική κρίση, λόγω της επιθετικότητα αυταρχικών καθεστώτων, την Τεχνολογική, λόγω έλλειψης δημοκρατικών εγγυήσεων, τη Δημοκρατική, λόγω πόλωσης και καταπιεστικών πολιτικών, την Κρίση εμπιστοσύνης, λόγω καχυποψίας, ακόμη και μίσους προς τα μέσα ενημέρωσης και την Οικονομική Κρίση, εξαιτίας μιας φτωχής ποιοτικά δημοσιογραφίας που αναπτύσσεται. Είναι χαρακτηριστικό, όπως επισημαίνεται στην έκθεση η πανδημία του κορανοϊού αναδεικνύει όλους τους αρνητικούς παράγοντες που απειλούν το δικαίωμα των πολιτών σε αξιόπιστες πληροφορίες και είναι από μόνη της ένας επιπλέον παράγοντας επιδείνωσης της ελευθερίας του Τύπου. Στον κατάλογο του Δείκτη της ελευθερίας του Παγκόσμιου Τύπου η Ελλάδα κατέχει, όπως και το 2019, την 65η θέση, πολύ χαμηλότερα από τη θέση που κατείχε την προηγούμενη 7ετία, σε εποχές μνημονίων.

Ψήφος στην τηλεψυχαγωγία από το κοινό

Η ενημέρωση έχει αρχίσει να κουράζει το τηλεοπτικό κοινό, γεγονός που καταδείχθηκε τις δύο τελευταίες εβδομάδες με την πτώση τηλεθέασης των δελτίων ειδήσεων. Την περασμένη εβδομάδα στη μέση τηλεθέαση το Star εκτινάχθηκε στην κορυφή της τηλεθέασης με το «Master Chef» και τον «Τροχό της Τύχης», αφήνοντας δεύτερο τον ΣΚΑΪ, ο οποίος βέβαια κατέγραψε αύξηση. Ο ΑΝΤ1 αντιθέτως είχε μικρή πτώση, ενώ μεγαλύτερη ήταν η απώλεια ποσοστών για την ΕΡΤ. Ενδιαφέρουσα είναι η κόντρα Mega και Open, που καταγράφουν παρόμοια ποσοστά. Οι συνεργαζόμενοι Star και Alpha κατέγραψαν την περασμένη εβδομάδα ποσοστό τηλεθέασης 25,5%. Ο ΑΝΤ1 μαζί με το Μακεδονία ΤV είχαν μερίδιο 13,6% στο σύνολο του κοινού. Τέλος, η ΕΡΤ καταγράφει απώλειες, με συνολική τηλεθέαση 9,8% για όλους τους σταθμούς της.

Πάνω 11.854 φύλλα!

Πάρτι για τις 10 κυριακάτικες εφημερίδες: Την Κυριακή 12/4 πούλησαν 168.695 φύλλα έναντι 156.841 της προηγούμενης εβδομάδας, ήτοι κέρδισαν 11.854 φύλλα. Κερδισμένη ήταν και η «Καθημερινή», που αύξησε την κυκλοφορία της κατά 5.754 φύλλα. Ο μέσος όρος κυκλοφορίας του Μαρτίου ήταν 162.032 φύλλα.

Μείωση 50% στο ενοίκιο συχνοτήτων

Μειώνεται κατά 50% το ενοίκιο των τηλεοπτικών σταθμών προς τη Digea κατά τους μήνες, Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο. Η διάταξη αυτή περιλαμβάνεται στο 43ο άρθρο της τελευταίας ΠΝΠ με ημερομηνία 1η Μαϊου 2020. Η απόφαση προβλέπει ακόμη πως το ποσό που μειώνεται συμψηφίζεται με την ανάλογη υποχρέωση που έχει η εταιρεία Digea  Ψηφιακός Πάρχος προς το δημόσιο για τη χρήση του φάσματος, κατά το ίδιο διάστημα.  Τέλος απότην 1η Μαΐου 2020 έως και την 31η Αυγούστου 2020 “αναστέλλεται το δικαίωμα του παρόχου δικτύου” “να περιορίζει την ποιότητα εκπομπής ψηφιακού σήματος, καθώς και να προβαίνει σε προσωρινή αναστολή ή οριστική διακοπή παροχής υπηρεσιών λόγω οφειλών σε παρόχους περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας, οι οποίοι έχουν κάνει χρήση του δικαιώματος της παρ. 1 για το ως άνω χρονικό διάστημα των τριών (3) μηνών”.

Παιχνίδι… με τα κανάλια που δεν έχουν άδεια

Στον αέρα βρίσκεται η αδειοδότηση των περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη πολιτικά εποχή. Οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες περιφερειακών Μέσων έχουν δημόσια καταγγείλει πως εφημερίδες και τηλεοπτικά κανάλια παραδίδονται στην ..αγκαλιά πολιτευτών, εκπέμποντας τη δική τους πολιτική φωνή. Παρά την προεργασία που είχε γίνει στο τέλος του 2019 με την αποδοχή από την κυβέρνηση της Ν.Δ των αιτημάτων των ιδιοκτητών περιφερειακών καναλιών για τη μοριοδότηση στην τηλεοπτική αδειοδότηση, δεν έχει προχωρήσει απολύτως τίποτε. Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης έκανε επίσης τις δικές του προτάσεις για τις αναγκαίες αλλαγές στο νόμο της τηλεοπτικής αδειοδότησης σε ότι αφορά τις περιφερειακές άδειες αλλά έκτοτε έπεσε σιωπή.  Οι περιφερειακές άδειες μπήκαν στο συρτάρι και οι πολιτευτές αλωνίζουν με δικές τους εκπομπές σε πάμπολα κανάλια της περιφέρειας σε όλη τη χώρα, αγοράζοντας τηλεοπτικό χρόνο, που χαρακτηρίζεται νομοτυπα «ζώνη τηλεμάρκετινγκ»! Η ένωση ενημερωτικών τηλεοπτικών σταθμών εδώ και μήνες είχε καταγγείλει πως υπάρχουν κανάλια στην Περιφέρεια που «ανοιγοκλείνουν» ανάλογα με πολιτικούς και οικονομικούς υποστηρικτές. Μπροστά στις επικείμενες εκλογές που σύμφωνα με ένα κυβερνητικό σενάριο, θα γίνουν το Φθινόπωρο, η αδειοδότηση των περιφερειακών καναλιών δεν πρόκειται να προχωρήσει. Τα κανάλια θα συνεχίσουν να εκπέμπουν με την ευγενική χορηγία των πολιτικών εκπομπών τηλε-μάρκετινγκ, για τις οποίες οι πολιτευτές πληρώνουν εντελώς «νόμιμα» εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Είναι κοινό μυστικό πως για μια εκπομπή τηλε-μάρκετινγκ η «ενοικίαση» τηλεοπτικού αέρα στα περιφερειακά κανάλια φθάνει ως και τις 350.000 ευρώ ετησίως. Με αυτό τον τρόπο πολιτευτές, βουλευτές ακόμη και αρχηγοί πολιτικών κομμάτων, έχουν προσωπικές εκπομπές προώθησης και διαφήμισης του προσώπου τους και της πολιτικής παρουσίας τους, σε δεκάδες περιφερειακά κανάλια σε όλη τη χώρα.

Ο νέος Χάρτης Συχνοτήτων

Υπεγράφη από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό Στέλιο Πέτσα η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τον νέο Χάρτη Συχνοτήτων επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής τηλεοπτικού σήματος, με τον οποίο ανοίγει ο δρόμος για την ανάπτυξη των δικτύων 5G στην Ελλάδα. Με τον νέο Χάρτη Συχνοτήτων, τον συντονισμό για τη σύνταξη του οποίου είχε η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ολοκληρώνεται η προετοιμασία για την απόδοση στην κινητή τηλεφωνία και στα δίκτυα 5G του φάσματος των 700 MHz που σήμερα χρησιμοποιείται από την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση.

Ο νέος Χάρτης είναι αποτέλεσμα μιας πολύπλοκης τεχνικής και νομικής διαδικασίας για την ολοκλήρωση της οποίας απαιτήθηκε μεταξύ άλλων ο συντονισμός των ενεργειών με τις γειτονικές μας χώρες και η διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των υποδομών επικοινωνιών που χρησιμοποιούν οι ένοπλες δυνάμεις. Η διαδικασία σύνταξης του νέου Χάρτη Συχνοτήτων έλαβε επίσης υπ’ όψιν της τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών, οι οποίοι δεν χρειάζεται να προχωρήσουν στην προμήθεια νέων τηλεοπτικών δεκτών ή αποκωδικοποιητών. Με την ενεργοποίηση των ρυθμίσεων του νέου Χάρτη Συχνοτήτων θα απαιτηθεί μόνο ο επανασυντονισμός των δεκτών. Μετά τη δημοσίευση του νέου Χάρτη Συχνοτήτων στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στο αμέσως προσεχές διάστημα η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων μπορεί να προχωρήσει στον σχεδιασμό της για τη δημοπράτηση του φάσματος των 700 MHz για την ανάπτυξη των δικτύων 5G στη χώρα μας, βάσει και των προβλέψεων των σχετικών κοινοτικών οδηγιών.

Αλλαγές στη μετάδοση των δωρεάν διαφημιστικών μηνυμάτων

Νέες αλλαγές στη διαφήμιση για την αντιμετώπιση του COVID 19. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί είναι υποχρεωμένοι να μεταδίδουν  μεταδίδουν δωρεάν τα ενημερωτικά μηνύματα κατά την διάρκεια του εικοσιτετράωρου ως εξής:

-Κατά το χρονικό διάστημα 06:00 έως 23:59, τουλάχιστον ένα ενημερωτικό μήνυμα ανά δύο  ώρες.
-Κατά το χρονικό διάστημα 00:00 έως 05:59, τουλάχιστον ένα ενημερωτικό μήνυμα ανά τρεις (3) ώρες.

-Οι υπόχρεοι  δύνανται να μεταδίδουν τα ενημερωτικά μηνύματα και με μεγαλύτερη συχνότητα κατ ́ επιλογήν τους. Τα μηνύματα αυτά “μεταδίδονται είτε κατά τη διάρκεια δελτίων ειδήσεων, ζωντανών ενημερωτικών εκπομπών και ζωντανών ψυχαγωγικών εκπομπών, είτε ως τελευταίο μήνυμα αμέσως πριν την έναρξή τους ή ως πρώτο μήνυμα αμέσως μετά τη λήξη τους”. Επιπλέον “κατά τη διάρκεια των διαφημιστικών διαλειμμά- των του ανωτέρω προγράμματος τα ενημερωτικά μηνύματα μεταδίδονται ως πρώτο ή ως τελευταίο μήνυμα του διαλείμματος.” Κατά τη διάρκεια  της μετάδοσης ταινίων, σειρών, μαγνητοσκοπημένων εκπομπων αθλητικών γεγονότων κ.α. τα ενημερωτικά μηνύματα, κατ ́ επιλογή μεταδίδονται στα διαφημιστικά διαλείμματα, ως πρώτο ή ως τελευταίο μήνυμα του διαλείμματος. Σε ραδιοφωνικό πρόγραμμα τα ενημερωτικά μηνύμα τα μεταδίδονται κατά τα διαφημιστικά διαλείμματα, ως πρώτο μήνυμα, μετά την αναπαραγωγή ηχογραφημένου προειδοποιητικού μηνύματος ή με σχετική αναφορά από τον παρουσιαστή με το λεκτικό: «ακολουθεί ενημερω- τικό μήνυμα για την προστασία της δημόσιας υγείας». Αν δεν υπάρχει καθορισμένο διαφημιστικό διάλειμμα, τα ενημερωτικά μηνύματα μεταδίδονται οποτεδήποτε εντός του προγράμματος σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.

Παιδικό πρόγραμμα στην ΕΡΤ2

Με παιδικό πρόγραμμα θα ενισχυθεί η ΕΡΤ2 την περίοδο του Καλοκαιριού. Η ώθηση που έλαβε το δεύτερο κρατικό κανάλι από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση και η απήχηση που σημειώνουν τα κανάλια κινουμένων σχεδίων, επιτρέπουν τον επαναπροσδιορισμό της ΕΡΤ2 η οποία μεταδίδει ποιοτικές ξένες σειρές, εκπομπές λόγου και ντοκιμαντέρ. Η ΕΡT2 θα επενδύσει και στην ελληνική μυθοπλασία με σημείο αναφοράς την ΕΡΤ1, από την οποία θα μεταδοθεί η σειρά «Τα καλύτερα μας χρόνια» όταν αρθούν τα περιοριστικά μέτρα.

Αύξηση 50% στις τηλεπικοινωνίες

Συγκλονιστική ήταν η αύξηση της κίνησης σε τηλεπικοινωνιακή κίνηση τις πρώτες μέρες της καραντίνας. Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και τηλεόρασης είδαν να ανεβαίνει η κίνηση κατά 50% και κατάφεραν να ανταπεξέλθουν με εργασία που έγινε κυρίως από τους εργαζόμενους που βρίσκονταν στο σπίτι, με αυξημένα ωράρια.

Αλλάζουν σήματα-λογότυπα στην ΕΡΤ

Μετά την ανάθεση διαφημιστικής εκστρατείας για τα νέα προγράμματα της ΕΡΤ, η διοίκηση της εταιρείας αποφάσισε και για την αλλαγή των λογοτύπων. Νέα λογότυπα που θα προμηθευτούν και προφανώς θα πρέπει να συμπεριληφθούν στη νέα επικοινωνιακή καμπάνια της κρατικής ραδιοτηλεόρασης. Ο διαγωνισμός για τον επανασχεδιασμό των λογοτύπων της ΕΡΤ έχει δαπάνη 60.000 ευρώ και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός δυο μηνών. Διάστημα στο οποίο, όπως εκτιμάται, θα έχουν προχωρήσει και οι αλλαγές στη δομή της ΕΡΤ με την υλοποίηση του νέου οργανογράμματος και τις μετακινήσεις προσωπικού στις νέες γενικές διευθύνσεις.

Ιδιόκτητες εγκαταστάσεις και «ΣΚΑΪ 24» σχεδιάζει ο Αλαφούζος

Ως ευκαιρία για ανάπτυξη φαίνεται ότι αντιμετωπίζει την κρίση που βιώνουμε σε όλα τα επίπεδα ο ιδιοκτήτης του ΣΚΑΪ, Γιάννης Αλαφούζος. Και αυτό προκύπτει από τα όσα κυκλοφορούν στην πιάτσα των media και  σχετίζονται με τα σχέδια που έχει επί τάπητος το αφεντικό του καναλιού στο Νέο Φάληρο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Αλαφούζος δείχνει διατεθειμένος να προχωρήσει σε σειρά επενδύσεων που στοχεύουν στην περαιτέρω αναβάθμιση της κυρίαρχης θέσης
(που ήδη καταλαμβάνει) στον χώρο των media. Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ότι αρχίζει να υλοποιείται ένα παλιότερο σχέδιο που έχει καταρτίσει η έμπειρη συνεργάτις του, διευθύνουσα σύμβουλος του ΣΚΑΪ, Εύη Κουτσαυτάκη, και το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει τη δημιουργία ιδιόκτητων κτιριακών
εγκαταστάσεων, που θα στεγάσουν την τηλεόραση και τα ραδιόφωνα του Ομίλου ΣΚΑΪ. Πρόκειται για ένα σχέδιο που προβλέπει την αποκέντρωση των εγκαταστάσεων και συγκεκριμένα τη δημιουργία ενός χώρου στα βόρεια προάστια, που θα  έχει άμεση πρόσβαση από την εθνική οδό. Πέραν, όμως, των κτιριακών εγκαταστάσεων, το επενδυτικό πλάνο του Γιάννη Αλαφούζου περιλαμβάνει και τη δημιουργία ενός αμιγώς ενημερωτικού καναλιού, του «ΣΚΑΪ 24». Μάλιστα, ήδη έχει γίνει γνωστό ότι ο επιχειρηματίας θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό για τις θεματικές άδειες, λύνοντας το πρόβλημα που αντιμετώπισε πριν από δύο χρόνια και είχε να κάνει με την εξεύρεση τηλεοπτικής συχνότητας.