Στα Media

Του Μάκη Τσαρούχα

Πως μπορεί να σωθεί ο έντυπος Τύπος;

Με δεδομένο πως οι εφημερίδες θα πρέπει να συνεχίσουν να τυπώνονται και να διανέμονται παράλληλα με την ανάπτυξη των ψηφιακών εκδόσεων, είναι απαραίτητη η εκπόνηση ενός μεταβατικού σχεδίου διάσωσης των εντύπων με τα εξής χαρακτηριστικά:

Κρατική διαφήμιση: Αλλαγή της νομοθεσίας για την κρατική διαφήμιση. Τα έντυπα που χρησιμοποιούν επαγγελματίες δημοσιογράφους με καθεστώς μισθωτής απασχόλησης λαμβάνουν, ανάλογα με την κυκλοφορία τους, κρατική διαφήμιση, χωρίς καθεστώς εκπτώσεων. Το ποσό είναι άμεσα καταβλητέο και υπάρχει υποχρεώση ανάρτησής του στην ιστοσελίδα του αρμόδιου υφυπουργείου. Ο έλεγχος συνδρομής των προυποθέσεων διάθεση της διαφήμισης ασκείται από Ανεξάρτητη Αρχή.

Εργασία: Άμεσος έλεγχος μέσω ΕΡΓΑΝΗ του καθεστώτος εργασίας των δημοσιογράφων στις ιστοσελίδες

Κλείδωμα κειμένων: Απαγορεύεται η αναπαραγωγή των pdf σελίδων από τον Τύπο, εκτός και αν το κάνει η ιδιοκτήτρια εταιρεία.

ΑΠΕ: Αλλαγή του καθεστώτος διάθεσης των ειδήσεων του στις ιστοσελίδες. Έλεγχος επί της κλοπής των κειμένων.

Πνευματικά Δικαιώματα: Ίδρυση φορέα πνευματικών και συγγενικών δικαωμάτων για εκδότες- δημοσιογράφους.

Αποδελτίωση: Ίδρυση φορέα αποδελτίωσης του Τύπου με τη συμμετοχή εκδοτών- δημοσιογράφων.

Φορολογία: Κατάργηση του ΦΠΑ 6% στον Τύπο, επιβολή φόρου και απόδοσης πνευματικών δικαιώματων στις πολυεθνικής εταιρείες ψηφιακής επικοινωνίας.

Διανομή Τύπου: Καθιέρωση σημείων πώλησης εντός των σταθμών του ΜΕΤΡΟ και του ΗΣΑΠ

Συνδρομές: Επίδοτηση συνδρομών για φοιτητές, σπουδαστές, καθηγητές, μαθητές, δασκάλους, πανεπιστήμια.

Επιδότηση και σε ιστοσελίδες χωρίς ΚΑΔ

Στην επιστολή που έστειλε ο Στέλιος Πέτσας, απαντώντας στην ΕΣΗΕΑ, για τα μέτρα ενίσχυσης του Τύπου απαριθμεί τους ΚΑΔ με τις δραστηριότητες των εταιρειών που έλαβαν την επιδότηση. Πρόκειται για την έκδοση εφημερίδων, την έκδοση εντύπων περιοδικών κάθε είδους, άλλες εκδοτικές δραστηριότητες, δραστηριότητες παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, διανομής κινηματογραφικών ταινιών, βίντεο και τηλεοπτικών προγραμμάτων, ραδιοφωνικές εκπομπές κ.ά. Προσθέτει όμως πως επιδοτήθηκαν και εταιρείες που βρίσκονταν εντός ΚΑΔ και εκτός Μητρώου Ηλεκτρονικών ΜΜΕ, δηλαδή ιστοσελίδες με άγνωστους ιδιοκτήτες. «Για ευρύτερη εφαρμογή των ευεργετικών μέτρων στις επιχειρήσεις Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, συμπεριελήφθησαν στη λίστα των πληττόμενων και επιχειρήσεις έκδοσης πρωτογενούς (branded) ψηφιακού περιεχομένου, ακόμα κι αν δεν είχαν δηλώσει κάποιον από τους επιλέξιμους ΚΑΔ, εφόσον είναι εγγεγραμμένες, καθώς και όσες θα εγγραφούν σύμφωνα με τις απαιτούμενες προϋποθέσεις στο Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης (Μητρώο Online Media) που τηρείται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Το σχετικό μητρώο περιλαμβάνει μέχρι στιγμής 856 επιχειρήσεις.

Έλλειψη ενημέρωσης για το κονδύλι των 20 εκατ. ευρώ

Δεν υπάρχει ενημέρωση για τα Μέσα στα οποία κατευθύνθηκε το διαφημιστικό πακέτο των 20 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. Η κυβέρνηση αξιοποιεί το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, που επιτρέπει –υπό κανονικές συνθήκες– τον απολογισμό για τη διανομή της κρατικής διαφήμισης έναν χρόνο αργότερα, δηλαδή το 2021. Το ξεκαθάρισε ο αρμόδιος υφυπουργός Στέλιος Πέτσας, απαντώντας σε ερώτηση βουλευτή. Όμως, η κυβέρνηση ταυτόχρονα εκμεταλλεύθηκε τις έκτακτες συνθήκες, εξαιτίας της πανδημίας, για να κάνει απευθείας ανάθεση στην ιδιωτική εταιρεία Initiative Media. Η εταιρεία κάνει τον σχεδιασμό της διαφήμισης και οι πληρωμές γίνονται απευθείας από το υπουργείο Οικονομικών και συνεπώς υπάρχει υποχρέωση ανάρτησης των πράξεων αυτών στη «Διαύγεια».

Πονοκέφαλος στη Κουμουνδούρου για τα κομματικά ΜΜΕ

Έντονο παρασκήνιο υπάρχει αυτό το διάστημα μεταξύ των φατριών του ΣΥΡΙΖΑ και των στελεχών των κομματικών ΜΜΕ. Το γεγονός ότι η εφημερίδα «Αυγή» και ο ραδιοφωνικός σταθμός «Στο Κόκκινο» βρίσκονται κυριολεκτικά μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας από οικονομικής πλευράς και ότι η αγωνία των εργαζομένων, που έρχεται ως φυσικό επακόλουθο της τραγικής αυτής κατάστασης, η οποία επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο από τον κορονοϊό, δημιουργεί ουκ ολίγους πονοκεφάλους στην Κουμουνδούρου. Είναι χαρακτηριστικό ότι μερίδα δημοσιογράφων των δύο Μέσων βάλλουν ακατάπαυστα στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις με τα κομματικά στελέχη τόσο εναντίον της ηγεσίας του ΣYΡΙΖΑ όσο και συγκεκριμένα κατά προσώπων όπως ο Νίκος Παππάς ή ο Δημήτρης Τζανακόπουλος, για τους οποίους επισημαίνουν ότι αφού «ξεζούμισαν» την εφημερίδα και τον ραδιοφωνικό σταθμό για την προσωπική τους προβολή, όταν δεν είχαν άλλες διεξόδους, στη συνέχεια έκαναν παιχνίδι σε άλλες κατευθύνσεις. Ιδιαιτέρως για τον πρώτο, σπεύδουν να υπενθυμίσουν την προνομιακή μεταχείριση που εξασφάλισε στον Κώστα Βαξεβάνη (όχι μόνο στη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ως υπουργός Επικρατείας είχε το μαχαίρι και το πεπόνι σε όλα τα επίπεδα, αλλά και μετά την εκλογική ήττα), τον οποίο και κατέστησε ως τον απόλυτο συνομιλητή της ηγετικής ομάδας, επιχειρώντας ξεκάθαρα να περιθωριοποιήσει τους υπόλοιπους. Το ακόμη πιο επικίνδυνο για το σύστημα Τσίπρα είναι ότι οι ομάδες αυτές αναζητούν πλέον καταφύγιο στους «αντάρτες» τύπου Σκουρλέτη και Τσακαλώτου, προκειμένου να αποκτήσουν ισχυρή αναφορά στα εσωκομματικά δρώμενα. Μάλιστα, όπως λένε οι γνωρίζοντες, το επόμενο διάστημα οι «στρατοί» θα παραταχθούν κανονικά.

Αναδόμηση στα δελτία ειδήσεων

Αλλαγές κυοφορούνται στα δελτία ειδήσεων της ιδιωτικής και κρατικής τηλεόρασης. Το Open, υπό τον Χρήστο Παναγιωτόπουλο στη Διεύθυνση Ειδήσεων, θέλει να καλύψει τις απώλειες του προηγούμενου διαστήματος, ενώ αναζητείται και το πρόσωπο που θα καλύψει τη Νίκη Λυμπεράκη, η οποία θα απουσιάσει για ένα διάστημα εξαιτίας της εγκυμοσύνης της. Μειονέκτημα για τον σταθμό παραμένει το γεγονός πως οι σειρές και τα υπόλοιπα προγράμματα δεν αποδίδουν. Το πλεονέκτημα των ελληνικών δημοφιλών σίριαλ έχει το Mega, αλλά ως τώρα δεν το έχει αξιοποιήσει. Στις επιτελικές θέσεις συνυπάρχουν ο Σταμάτης Μαλέλης και ο Βασίλης Θωμόπουλος, ωστόσο η επιλογή της Δώρας Αναγνωστόπουλου, η οποία μετακινήθηκε από την ΕΡΤ, δεν δικαίωσε τις προσδοκίες. Στο στόχαστρο του Mega βρίσκεται ο Αντώνης Σρόιτερ, ο οποίος όμως έχει συμβόλαιο με τον Alpha ως το 2022.

Πέρασε μπροστά ο ΑΝΤ1 τη βδομάδα 18-24 Μαϊου

Και νέα ανατροπή στα δελτία ειδήσεων. Με τη μετάδοση νέων επεισοδίων των “‘Αγριων Μελισσών” , ύστερα από την άρση των περιορισμών για τον COVID-19, o ANT1 πέρασε στην πρώτη θέση 14,5%,  τη βδομάδα 18- 24 Μαϊου. Στη δεύτερη με ποσοστό 14% βρίσκονται το Star και ο ΣΚΑΪ , ενώ ο Alpha παραμένει τέταρτος με 10,6%. Άνοδος για το Open στο 6,9% και για το Mega στο 6,4%, στο ίδιο σημείο η ΕΡΤ1 με 4,4% και η ΕΡΤ2 με 2,2%. Στο 1,8% το Μακεδονία TV, με 1,3% η ΕΡΤ3 και με 0,8% το ΕΡΤ Sports στο οποίο δεν υπήρξε κατά τη διάρκεια της πανδημίας ούτε μία ζωντανή εκπομπή.

Ξέχασε ο ΟΣΔΕΛ στην καμπάνια του τις εφημερίδες και τους δημοσιογράφους

Καμπάνια για τα πνευματικά δικαιώματα των εκδοτών βιβλίου και των συγγραφέων ξεκίνησε ο ΟΣΔΕΛ. την ίδια ώρα, κι ενώ εισπράττει από τις εταιρείες press clipping δικαιώματα για να τα διανείμει σε εκδότες και δημοσιογράφους, δεν σκέφτηκε ούτε μια στιγμή να εντάξει και τον Τύπο στη διαφημιστική του εκστρατεία.

Παράταση για τη δήλωση των κεραιοσυστημάτων

Παράταση μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου έχουν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί όλης της χώρας για να καταθέσουν τις δηλώσεις των κεραιοσυστημάτων τους στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Η παράταση δόθηκε έπειτα από αίτημα των σταθμών εξαιτίας του κορονοϊού και αφορά όλους τους σταθμούς που διαθέτουν βεβαίωση νόμιμης λειτουργίας από το ΕΣΡ.

Τηρούνται τα μέτρα προστασίας για COVID-19 στην ΕΡΤ3;

Από τις 18 Μαΐου κηρύχθηκε στην ΕΡΤ3 η επιστροφή στην κανονικότητα της εργασίας. Οι εργαζόμενοι, ωστόσο, σε γενική συνέλευση κατήγγειλαν πως δεν λαμβάνονται μέτρα προστασίας των εργαζομένων, καθώς είναι στριμωγμένοι σε ακατάλληλα γραφεία ελάχιστων τετραγωνικών. Οι εργαζόμενοι εναλλάσσονται συνεχώς σε ένα μικρό ραδιοφωνικό στούντιο, ενώ δεν υπάρχει επαρκής χρόνος για την απαραίτητη απολύμανση.

Sites ΣΥΡΙΖΑ με την εγγύηση του δημοσίου

Καταρρέουν και τα σχέδια των “φίλων” του ΣΥΡΙΖΑ στo Internet για ισχυρές ιστοσελίδες κάτω από αναγνωρίσιμα brands. Δημοσιογράφοι συγκεκριμένου site ενημερώθηκαν πως θα λάβουν τα χρήματα της αναστολής εργασίας που έδωσε η κυβέρνηση από το δημόσιο κορβανά και στη συνέχεια θα …δουν. Αν δεν υπάρξει συνέχεια, το λουκέτο θα αποδοθεί στον κορονοϊό.

“Φέσια” από τηλεοπτικό σταθμό

Τηλεοπτικός σταθμός με φιλοδοξίες κατάφερε να φεσώσει την αγορά. Τα ποσά που χρωστάει σε πρώην συνεργάτες αρχίζουν από 30.000 ευρώ και φτάνουν το 1 εκατ. ευρώ, ενώ σημαντικές οφειλές υπάρχουν προς διαφημιστικές εταιρείες και προς άλλες εταιρείες του χώρου. Τα στελέχη του λογιστηρίου δεν εμφανίζονται την ίδια ώρα που το χρήμα, σε άλλη μορφή και χρώμα, ρέει. Όπως και οι υπόλοιπες, φέτος δεν θα πληρώνουν το ενοίκιο στο δημόσιο για τις συχνότητες, καθώς η δόση μεταφέρθηκε για το επόμενο έτος. Να δούμε αν θα πληρώσουν και την αγορά.

Πληρώνουν και πάλι οι δήμοι για την τηλεόραση!

Με λεφτά των δήμων αποκτούν τελικά ψηφιακό τηλεοπτικό σήμα οι κάτοικοι των προβληματικών περιοχών. Έξι χρόνια μετά την ψηφιακή μετάβαση της ελεύθερης τηλεόρασης και την απόδοση όλου του τηλεοπτικού φάσματος στη Digea, το ελληνικό κράτος δεν κατάφερε να δώσει λύση στις λεγόμενες λευκές περιοχές ή στις παραμεθόριες περιοχές της χώρας. Τη λύση δίνουν τελικά οι δήμοι με χρήματα των δημοτών για την εγκατάσταση αναμεταδοτών (gap fillers) ώστε οι κάτοικοι να λαμβάνουν ψηφιακό σήμα των καναλιών της Digea. Στη λίστα των δήμων που πληρώνουν προστέθηκε το δημοτικό διαμέρισμα Σιάτιστας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του δήμου από τις 15 Μάϊου τέθηκαν σε λειτουργία οι ψηφιακοί αναμεταδότες για τους οποίους πλήρωσε ο δήμος μέσω του προγράμματος Φιλόδημος. Το σήμα θα είναι πλέον ψηφιακό από τη Digea αλλά και την ΕΡΤ. Στην περιοχή θα διακοπεί το αναλογικό σήμα και οι κάτοικοι θα πρέπει να συντονίσουν τους τηλεοπτικούς δέκτες τους στις νέες συχνότητες.

Nέο κανάλι NovaSummerKids από τη Nova

Ο απόλυτος καλοκαιρινός προορισμός για τα παιδιά είναι πλέον γεγονός με τη άφιξη του νέου καναλιού NovaSummerKids απoκλειστικά στη Nova! Το νέο παιδικό κανάλι θα προβάλει, κάθε βράδυ, δύο αγαπημένες παιδικές ταινίες, μεταγλωττισμένες, από τις 20:30.

Τo NovaSummerKids θα είναι διαθέσιμο (θέση 200) από τη Δευτέρα 1 Ιουνίουκαι μέχρι τέλος Ιουλίου σε όλους τους συνδρομητές της Nova με στόχο να χαρίσει μοναδικές στιγμές διασκέδασης και ξενοιασιάς στα παιδιά.
Αυτό το καλοκαίρι οι μικροί συνδρομητές της Nova θα έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν σε εξωτικούς προορισμούς παρέα με τους πιγκουίνους του «Surf’sUp» και τα παπαγαλάκια του «Rio 2», αλλά και σε παγωμένες ακτές κατά την διάρκεια της «Εποχής Των Παγετώνων», κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του «Ευγενικού Κύριου Λινκ», του «Πόκεμον Ντετέκτιβ Πίκατσου»,καθώς επίσης και δεκάδων άλλων αγαπημένων ηρώων.
Οι έφηβοι της παρέας μπορούν ν’ απολαύσουν τις αγαπημένες ταινίες του «HarryPotter» και τις περιπέτειες του «TheHobbit», ενώ στους πιο μικρούς μας φίλους κρατά συντροφιά, μεταξύ άλλων, η «Μάγια η Μέλισσα»και η ταινία «Σκυλομπελάς». Όλες οι παραπάνω ταινίες θα βρίσκονται και στην ειδική κατηγορία «SummerKids» στην υπηρεσία NovaOnDemand και NovaGo, έτσι ώστε οι μικροί συνδρομητές να έχουν την ευκαιρία να τις απολαύσουν όποτε θέλουν και όπου και αν βρίσκονται.

Σάρωσε η Νατάσα Θεοδωρίδου στο MEGA

Μεγάλες ταχύτητες στο κοντέρ της τηλεθέασης ανέβασε η εμφάνιση της Νατάσας Θεοδωρίδου με τους καλεσμένους της το βράδυ της Παρασκευής στο MEGA. Μια  ξεχωριστή εκπομπή, που πλέον έγινε σταθερή και αγαπημένη συνήθεια για τους τηλεθεατές με μοναδικές ερμηνείες και όμορφες στιγμές.
Τα στοιχεία οδηγούν 
στην κορυφή την εκπομπή του MEGA με την τηλεθέαση να υπερβαίνει στα δυναμικά κοινά σε συνολικό ποσοστό το 15,5% και φτάνοντας σε μερίδιο μέχρι και 21%. 

Η εκπομπή «Στο Σπίτι με τη Νατάσα» κυριάρχησε στον ανταγωνισμό και στα επιμέρους κοινά 18-34 ξεχώρισε με ποσοστό τηλεθέασης 19% . Οι νέοι έδειξαν την πιο θερμή ανταπόκριση στο πρόγραμμα με τα ανά λεπτό μερίδια τηλεθέασης να αγγίζουν το 52% στους Άνδρες 18-24 , το 44% στις Γυναίκες 18-24, το 34,5% στις Γυναίκες 25-34 και το 29,6% στους Άνδρες 25-34. 

Τα ντουέτα της Νατάσας με την κορυφαία Πίτσα Παπαδοπούλου, η εμφάνιση στο πλάι της του Πέτρου Ιακωβίδη, η πρώτη αποκλειστική παρουσίαση του νέου τους τραγουδιού «Παραδόθηκα σε σένα», καθώς και οι απολαυστικές κουβέντες με τον Παντελή Καναράκη , απογείωσαν το κέφι κι αυτό αποτυπώνεται βέβαια και στη μαζική συμμετοχή των τηλεθεατών μέσω μηνυμάτων στα social media. To hashtag #SpitimetiNatasa ήταν πρώτο στα trends της βραδιάς ενώ το τηλεοπτικό πρόγραμμα του MEGA ήταν σε ακόμα δύο θέσεις στις κυρίαρχες τάσεις της ημέρας. 

Το MEGA ήταν πρώτο στο σύνολο της prime time ζώνης  με τις αγαπημένες σειρές «Είσαι το ταίρι μου» και «50-50». Από τις 21:00 μέχρι και τις 24:00 το ποσοστό τηλεθέασης 13,8%, που καταγράφηκε στα δυναμικά κοινά οδήγησε στην κορυφή τη ζώνη ψυχαγωγίας του MEGA με διαφορά 2,5 μονάδες από τον επόμενο τηλεοπτικό σταθμό. Οι αγαπημένες σειρές του MEGA έγραψαν πρωτιές με το «Είσαι το ταίρι μου» στο 16,2% στο σύνολο στα δυναμικά κοινά και το «50-50» στο 13,1% να προηγούνται κατά 2 μονάδες από τα επόμενα προγράμματα του ανταγωνισμού .Η προτίμηση και του τηλεοπτικού κοινού ανέδειξε και πάλι το MEGA στο αγαπημένο του κανάλι.