Στα Μedia

Του Μάκη Τσαρούχα

Πόσα πήραν κανάλια, εφημερίδες, sites από τη λίστα Πέτσα

Συνολικά 18 σελίδες καταλαμβάνουν οι τίτλοι της λίστας που έδωσε στη δημοσιότητα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ενώ υπάρχει “ταρίφα” ανά κατηγορία και είδος Μέσου, ωστόσο κάποια Μέσα πήραν περισσότερα. Όπως προκύπτει επίσης δόθηκαν ποσά και στις ιστοσελίδες των εντύπων-εφημερίδων και αθλητικών, καναλιών και ραδιοφωνικών σταθμών.

Συγκεκριμένα στην τηλεόραση έλαβαν ο ΣΚΑΙ 830.000 ευρώ, o ANT1 780.000, το Star 730.000, o Alpha 680.000, το Open 450.000, το Mega 380.000, η ΕΡΤ σε όλα της τα ΜΜΕ 270.000 και το TV Μακεδονία 100.000. Στα κανάλια της Αττικής δόθηκαν στο Action 140.000, σε Nova και Cosmote από 50.000, στο Bleu Sky 50.000, στο Kontra 30.000, στο Attica TV 20.000, από 15.000 σε Alert, Best και MAD TV και από 10.000 σε Channle 9, Epsilon TV, Extra, Rise TV, Art TV, ενώ υπάρχει εγγραφή για ένα κανάλι “Βήμα” με 7.000 ευρώ.

Οι εφημερίδες φαίνεται πως έλαβαν πολύ λιγότερα χρήματα από ότι τα ιντερνετικά sites. Πήραν το Πρώτο Θέμα 100.000 ευρώ, η Καθημερινή της Κυριακής 99.500 αλλά και η Καθημερινή Σαββάτου 59.500 και το Βήμα 96.0000. Τα Νέα του Σαββατοκύριακου πήραν 63.000 και ο Τύπος της Κυριακής 80.000 ευρώ. Από 60.000 ευρώ έλαβαν η Real news, ο Φιλελεύθερος και τα Παραπολιτικά, ενώ το Έθνος της Κυριακής πήρε 59.643 ευρώ. Η Δημοκρατία έλαβε 24.000 και η Εστία 15.000 ευρώ. Από τα μικρότερα ποσά είναι της Εφημερίδας των Συντακτών με 2.600 ευρώ, όταν η εφημερίδα “Μπάμ” πήρε 15.000.

Οι μεγαλύτερες διαφορές εντοπίζονται στα ινετρνετικά sites. Το in.gr βρίσκεται στην κορυφή με 253.000 ευρώ και ακολουθούν το protothema και η Iefimerida με  250.000 ευρώ ο καθένας. Έπεται  η Athens Voice με 180.000 ευρώ, η kathimerini.gr και το newsbomb με 150.000 για το καθένα, τα parapolitika με 147.000, το newsit.gr 142.000, το capital 120.000. το liberal επίσης 120.000 ευρώ, όπως και η lifo.gr με 120.000. Από 100.000 ευρώ έλαβαν το alphatv.gr, o ant1tv.gr, το cnn.gr, το newpost.gr, ο skai.gr, το startv.gr, το tvopen.gr  αλλά και το queen.gr. Είσης το tlife.gr πήρε επίσης 80.000 ευρώ ενώ το vima.gr πήρε 64.000 και τα nea.gr επίσης 64.000 ευρώ. Το real.gr έλαβε 35.000 και το enikos.gr 25.000 ευρώ. Ξεχωριστά ποσά πάντως δόθηκαν και στις ιστοσελίδες των ραδιοφωνικών σταθμών και των αθλητικών εφημερίδων.

Σκέφτονται νόμο για το Twitter και τα social media

Ανοικτό το ενδεχόμενο σύνταξης νόμου για το Twitter και τα social media από την κυβέρνηση. Η συζήτηση έχει ξεκινήσει και δεν είναι νέα. Βουλευτές της ΝΔ και υπουργοί έχουν ζητήσει μια τέτοια παρέμβαση, αλλά το γεγονός πως και ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ερντογάν κινείται προς μια τέτοια κατεύθυνση συνιστά ανασταλτικό παράγοντα. Η πολιτική σκέψη για την παρέμβαση είναι πως αυτήν τη στιγμή, με δεδομένη την κατάσταση στα ΜΜΕ, η κυβέρνηση δέχεται κριτική ή αποκαλύπτονται σκάνδαλα κυρίως μέσα από το Twitter. Την ίδια ώρα, μέσα από το social media και κυρίως το Facebook αναπαράγονται προσβολές και μεταδίδεται διαρκώς ρατσιστικό περιεχόμενο, σε σημείο που μεγάλοι διαφημιζόμενοι να ξεκινούν μποϊκοτάζ στη δημοφιλή πλατφόρμα. Σημειωτέον δε ότι η μονοπωλιακή της λειτουργία έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στον Τύπο. Το πεδίο εφαρμογής του υπό σκέψη νόμου για το Twitter είναι η υποχρέωση της Ελλάδας για ενσωμάτωση της Οδηγίας 1808/2018. Σε αυτή προβλέπεται πως οι υπηρεσίες μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην Οδηγία 2010/12/ΕΕ, ώστε να προστατεύονται οι ανήλικοι από επιβλαβές περιεχόμενο, όπως η υποκίνηση βίας, μίσους και τρομοκρατίας.

Παρέμβαση ΕΙΤΗΣΕΕ για το διαγωνισμό των τηλεοπτικών αδειών

Η ΕΙΤΗΣΕΕ παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις αποκαλύψεις που έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με τη γνωστή «διαδικασία αδειοδότησης» των Τηλεοπτικών Σταθμών το καλοκαίρι του 2016 και τις μεθοδεύσεις του τότε υπουργού Επικρατείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Τέσσερα χρόνια μετά, φαίνεται ότι όλες οι τότε καταγγελίες μας για έναν αντισυνταγματικό, στημένο και με απόλυτη αδιαφάνεια διαγωνισμό επιβεβαιώνονται από τους ίδιους του πρωταγωνιστές στο ακέραιο. Θυμίζουμε ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί – μέλη της ΕΙΤΗΣΕΕ συμμετείχαν σ’ αυτόν τον διαγωνισμό, αρνούμενοι ωστόσο να τον νομιμοποιήσουν, υλοποιώντας ταυτόχρονα όλες τις κατά νόμο προσφυγές ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο και τελικά τους δικαίωσε. Η ΕΙΤΗΣΕΕ επισήμανε τότε ότι το αντίτιμο των περίπου 250.000.000 ευρώ που διαμορφώθηκε σ’ εκείνη τη «διαγωνιστική οπερέτα», με τη συμμετοχή «λαγών και παρατρεχάμενων», ήταν τα λύτρα της ελευθερίας των τηλεοπτικών μέσων ενημέρωσης και διαφύλαξης της υπόστασής τους, ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν νόμιμες επί πολλά χρόνια τηλεοπτικές δραστηριότητες, οι οποίες απειλούνταν με εξαφάνιση, όχι μόνο με αυτή καθαυτή τη μεθόδευση του διαγωνισμού, αλλά και με άλλες παράλληλες εξωθεσμικές στοχεύσεις. Ελπίζουμε ότι η Ελληνική Δικαιοσύνη, υπό το βάρος των αποκαλύψεων αυτών, θα παρέμβει, ώστε να μάθει η κοινή γνώμη τα κίνητρα των εμπνευστών αυτής της αντιθεσμικής διαδικασίας, που έλαβε χώρα εκείνο το καλοκαίρι, θέτοντας σε κίνδυνο τη λειτουργία ιστορικών τηλεοπτικών μέσων ενημέρωσης με εκατοντάδες θέσεις εργασίας, στο όνομα του δήθεν «νέου πλουραλισμού.

Επιδοτήσεις για ΑΝΤ1 και Green Pixel

Πράσινο φως για τη χρηματοδότηση τριών σειρών και ταινιών με την υφιστάμενη διαδικασία του «νόμου Κρέτσου». Η σειρά «Καφέ της Χαράς» του ΑΝΤ1 συγκέντρωσε 48 βαθμούς (ελάχιστη συνολική ήταν 20 βαθμοί) και με προϋπολογισμό επιλέξιμων δαπανών 1.099.403,48 ευρώ, θα επιδοτηθεί με 35%, δηλαδή 384.791,21 ευρώ. Η σειρά «Κρατάς Μυστικό» της Green Pixel, για λογαριασμό του Alpha, συγκέντρωσε 37 βαθμούς στον σχετικό έλεγχο και με προϋπολογισμό επιλέξιμων δαπανών ύψους 1.212.090 ευρώ, η επιδότηση θα ανέλθει στα 424.231,50 ευρώ. Η παραγωγή «Ο αμερικάνικος λίθος με ρούνους», της εταιρείας “235 Οπτικοακουστικές Παραγωγές” έλαβε 28 βαθμούς και επί του προϋπολογισμού των 224.200 ευρώ θα επιδοτηθεί με το 35%, δηλαδή με 78.470 ευρώ. Και για τις τρεις παραγωγές το τελικό ποσό της επιχορήγησης θα προκύψει μετά το δεύτερο στάδιο του ελέγχου.

Νέα μέτρα για fake news;

Ενώ οι δημοσιογραφικές Ενώσεις σε όλο τον κόσμο καταγγέλλουν παραβίαση της ελευθερίας του Τύπου, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με αφορμή τα μέτρα εναντίον των παραπλανητικών ειδήσεων, επεξεργάζονται νέες παρεμβάσεις στη διανομή και τον έλεγχο της πληροφόρησης. Η Κομισιόν αναμένεται να προκηρύξει πρόσκληση υποβολής προτάσεων για έρευνα σχετικά με την παραπληροφόρηση για την COVID-19 με προϋπολογισμό 9 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η Επιτροπή έχει καλέσει τις πολυεθνικές πλατφόρμες διακίνησης περιεχομένου να υποβάλουν μηνιαίες εκθέσεις σχετικά με τις δράσεις και τις πολιτικές τους ενάντια στην παραπληροφόρηση για τον κορονοϊό. Ορισμένοι ευρωβουλευτές ζητούν αυστηρότερη νομοθεσία, ενώ έχει ανοίξει παράλληλα και το ζήτημα για τους ελεγκτές γεγονότων (fact checkers) που εποπτεύουν τις δημοσιεύσεις. Ερωτηματικά προκαλεί η πρωτοβουλία «Getting the facts right», στην οποία σημειώνεται η ανάγκη συνεργασίας μεταξύ θεσμικών οργάνων των κρατών-μελών της ΕΕ καθώς και διεθνών φορέων, όπως ο ΠΟΥ αλλά και το ΝΑΤΟ, για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης.

Σε 165 οικισμούς των Ιωαννίνων δεν έχουν τηλεοπτικό σήμα!

Συνολικά 165 οικισμοί του Νομού Ιωαννίνων δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακό τηλεοπτικό σήμα! Το γεγονός αναφέρει σε ερώτησή του προς τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη ο βουλευτής της ΝΔ Γιώργος Αμυράς, ο οποίος σημειώνει πως δεν έχει ολοκληρωθεί η καθολική πρόσβαση των κατοίκων, κυρίως των απομακρυσμένων ορεινών και παραμεθόριων περιοχών της χώρας μας. Ο Γιώργος Αμυράς ζητά να μάθει το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ολοκλήρωση του έργου της καθολικής τηλεοπτικής πρόσβασης των «λευκών περιοχών».

Στην πρώτη θέση ο ΑΝΤ1 τη βδομάδα 22-28 Ιουνίου

Μικρές ανακατατάξεις στον πίνακα τηλεθέασης της Nielsen. Ο ΑΝΤ1 επανήλθε στην πρώτη θέση την περασμένη εβδομάδα με διαφορά από τον δεύτερο ΣΚΑΪ. Το Star μετά το τέλος του «Master Chef» σημειώνει πτώση τηλεθέασης και βρέθηκε στην τρίτη θέση με ποσοστό ίδιο με αυτό του Alpha, που αύξησε οριακά την τηλεθέαση του. Αύξηση καταγράφουν, επίσης, Open και ΕΡΤ1. Σε επίπεδο ομίλων, παρά την πτώση ποσοστών, κυριαρχεί η θεαματικότητα των Star και Alpha, του Ομίλου Βαρδινογιάννη, με ποσοστό 24% στο σύνολο της τηλεθέασης. Ο ΑΝΤ1 μαζί με το Μακεδονία TV καταγράφουν αυξημένο μερίδιο 18% στο σύνολο του κοινού. Η ΕΡΤ παραμένει χαμηλά, με συνολικό μερίδιο 8,6% για όλους τους σταθμούς της.

Επένδυση 100 εκατ. λιρών από το BBC

Τα επόμενα τρία χρόνια το βρετανικό δίκτυο BBC θα επενδύσει 100 εκατ. λίρες για την παραγωγή τηλεοπτικού περιεχομένου. Το 20% της επένδυσης θα κατευθυνθεί σε προγράμματα διαφορετικότητας, ενώ σύμφωνα με τα στελέχη του στην τηλεοπτική παραγωγή θα ενταχθούν όλα τα είδη, μεταξύ αυτών ενάντια στον ρατσισμό, για την εκπαίδευση και τα παιδικά προγράμματα. Η ανακοίνωση της επένδυσης συνοδεύτηκε από δηλώσεις στελεχών, σύμφωνα με τις οποίες το δίκτυο δεσμεύεται για τις «διαφορετικές ιστορίες» ενάντια στον ρατσισμό, ως απάντηση της τηλεοπτικής βιομηχανίας στη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, το BBC έχει στόχο να αναζητήσει ταλέντα από μειονοτικές ομάδες, ώστε να γίνουν συνεργάτες του δικτύου στην παραγωγή.

Δεν έγινε δεκτή από το ΕΣΡ η επανόρθωση του Alpha

Με πρόστιμο ύψους 30.000 ευρώ τιμωρήθηκε από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης ο Alpha, γιατί στην εκπομπή του Νίκου Μάνεση τον περασμένο Μάρτιο προβλήθηκαν πλάνα αρχείου από το 2015 σε ρεπορτάζ του 2020 για την είσοδο προσφύγων – μεταναστών. Ο τηλεοπτικός σταθμός παραδέχθηκε στο υπόμνημά του πως τα πλάνα ήταν παλιά και έγινε λάθος στην προβολή τους, ενώ ανέφερε πως το κανάλι επανόρθωσε κάποιες μέρες μετά.

Παλεύει για το 65% της τηλεθέασης

η ιδιωτική TV

Σε μια περιορισμένη διαφημιστική αγορά, που φτάνει ως και τα 280 εκατ. ευρώ, καλούνται να ανταγωνιστούν οι σταθμοί εθνικής εμβέλειας. Ο Alpha, το Star, ο ΑΝΤ1, ο ΣΚΑΪ, το Open και το Mega παλεύουν καθημερινά για το 65% της τηλεθέασης, αφού το 25% του κοινού κατά τη διάρκεια της πανδημίας μετακινήθηκε στην Cosmote TV, στη Nova και στο Netflix, παράλληλα με τη θέαση των μικρότερων καναλιών. Ταυτόχρονα, το 10% της τηλεθέασης παραμένει στην ΕΡΤ. Πρακτικά, η κατάσταση αυτή, όπως έχει διαμορφωθεί και από τη συνεργασία Alpha – Star και από τα μηδενικά έσοδα, πιέζει πολύ τους σταθμούς, με αποτέλεσμα να αναμένεται γερό κύμα απολύσεων και άτυπων συγχωνεύσεων με τη μέθοδο της συνεργασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, αν τα πράγματα σκληρύνουν στο τηλεοπτικό πεδίο, δεν αποκλείεται να υπάρξει αίτημα από σταθμούς για να παρέμβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού με εκτεταμένο έλεγχο στον κλάδο.

Σε μια εφιαλτική σεζόν εισέρχεται η τηλεόραση

Ο κίνδυνος του δεύτερου κύματος πανδημίας και μιας ενδεχόμενης διπλής εκλογικής αναμέτρησης μπορεί να δυσκολέψει ακόμη περισσότερο την αγορά της τηλεόρασης, όπου ήδη η συμφωνία-βαρόμετρο Star – Alpha έχει δημιουργήσει έναν νέο τηλεοπτικό πυλώνα. Με τις σειρές να γυρίζονται με ταχύτατους ρυθμούς μέσα στο καλοκαίρι, εξαιτίας του φόβου της ισχυρής επιστροφής της COVID-19 από τον Σεπτέμβριο, και με τα έσοδα καθηλωμένα κινούνται οι τηλεοπτικοί σταθμοί, επιχειρώντας να μετριάσουν τις απώλειες από το πρώτο διάστημα της πανδημίας. Στόχος είναι να γυριστούν οι σειρές και τα realities, ώστε να υπάρχουν διαθέσιμα στις ταινιοθήκες των σταθμών και στη συνέχεια οι σταθμοί να μπορούν να αποφασίσουν αν θα τα μεταδώσουν ή όχι, ανάλογα και με την πορεία της πανδημίας. Το δεύτερο σταυρόλεξο είναι οι εκλογές. Αν προκηρυχθούν τον Σεπτέμβριο και δεν εκλεγεί κυβέρνηση, θα υπάρχει και δεύτερη αναμέτρηση τον Οκτώβριο. Στο διάστημα αυτό οι σταθμοί θα μεταδίδουν υποχρεωτικά δωρεάν διαφημιστικά μηνύματα. Η κανονική διαφήμιση θα ξεκινήσει πολύ αργότερα, μαζί με τα νέα προγράμματα, τον Νοέμβριο.

Ψηφιακές τηλεοπτικές επενδύσεις μετ’ εμποδίων για ΕΡΤ-Digea

Μετ’ εμποδίων εξελίσσεται η Δεύτερη Ψηφιακή Μετάβαση στην τηλεόραση, καθώς ο στόχος της μεταφοράς του φάσματος των ψηφιακών συχνοτήτων της τηλεόρασης στις τηλεπικοινωνίες (700 MHz) ως τον Ιανουάριο του 2021 είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Η ψηφιακή μετακίνηση της τηλεόρασης κάτω από τη συχνότητα 50 στα UHF αφέθηκε από τους αρμόδιους φορείς σε ΕΡΤ – Digea, που θα πρέπει να συνεργαστούν.

Η ΕΡΤ  είναι έτοιμη  για τη μετάβαση, όχι όμως και η Digea, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες μας ζητά χρονικό διάστημα προετοιμασίας 15 μηνών για να ολοκληρώσει τις επενδύσεις που απαιτούνται. ΕΡΤ και Digea ζητούν από κοινού συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τη διοίκηση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων για την αντιμετώπιση των ανοιχτών θεμάτων. Η ΕΡΤ είναι έτοιμη να προχωρήσει στην τεχνολογία συμπίεσης MPEG-4 ή HEVC, ώστε να χωράνε  περισσότερα τηλεοπτικά κανάλια  σε λιγότερες συχνότητες. Η Digea θέτει ως προϋπόθεση αφενός να αποφασισθεί η αποζημίωση που θα λάβει από την απώλεια μιας ψηφιακής συχνότητας, αφετέρου δεν έχει αποφασίσει για την τεχνολογία που θα εφαρμόσει, ώστε να χωρέσουν όλα τα προγράμματα στις τρεις πλέον συχνότητες που θα έχει, και επιθυμεί πραγματοποίηση έρευνας αγοράς για τη νέα τεχνολογία. Για να χωρέσουν τα κανάλια της, ειδικά τα υψηλής ευκρίνειας, το μόνο που έχει αποφασίσει προς το παρόν είναι να αλλάξει τη διαμόρφωση στην εκπομπή σήματος.

Παραμένει θολό το τοπίο στο OPEN

Μπορεί ο Ιβάν Σαββίδης να διαμηνύει ότι θα στηρίξει το εγχείρημα του Open και μάλιστα προχώρησε εσχάτως σε ΑΜΚ της τάξης των 19 εκατομμυρίων ευρώ για
να καλύψει την τεράστια τρύπα στα οικονομικά του τηλεοπτικού σταθμού της Παιανίας, ωστόσο όλες αυτές οι ζυμώσεις εντείνουν ακόμη περισσότερο την αγωνία στις τάξεις του στελεχικού δυναμικού. Βλέπετε, όπως συνέβαινε και πέρυσι τέτοιο καιρό, το τοπίο σχετικά με το μπάτζετ κυρίως του ψυχαγωγικού τομέα παραμένει θολό, καθώς γι’ ακόμη μια φορά η πλευρά του μεγαλομετόχου του ΠΑΟΚ δεν δείχνει διατεθειμένη να προχωρήσει σε ισχυρές επενδύσεις στο πρόγραμμα. Κι αν φέτος η σειρά «Κόκκινο Ποτάμι» αποτέλεσε εξαίρεση στον γενικότερο κανόνα της μετριότητας, σώζοντας επί της ουσίας μέρος των προσχημάτων, ουδείς μπορεί να εγγυηθεί ότι θα συμβεί κάτι ανάλογο του χρόνου, με κάποιο σίριαλ που προβάλλεται είτε σε εβδομαδιαία βάση είτε και σε καθημερινή, όπως έχει συζητηθεί εκτενώς, χωρίς πάντως να υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένες αποφάσεις. Μοναδική αχτίδα φωτός συνιστά μέχρι νεωτέρας η συνεργασία με την εταιρεία παραγωγής του Νίκου Κοκλώνη, που πέραν του επιτυχημένου «Just The Two Of Us», η νέα εκδοχή του οποίου θα πραγματοποιηθεί από το ερχόμενο φθινόπωρο κιόλας, έχει στα σκαριά και άλλο ένα ή δύο ακόμ projects. Την ίδια στιγμή, θα συνεχιστεί -όπως προβλέπεται από τη συμφωνία μεταπώλησης του καναλιού- και η επινοικίαση τηλεοπτικού χρόνου στην πλευρά του Φίλιππου Βρυώνη, με αιχμή του δόρατος την απογευματινή ζώνη του Σαββατοκύριακου. Μόνο που αυτή τη φορά το concept δεν θα ανατεθεί στην Αννίτα Πάνια, αλλά θα πρόκειται για μια infotainment εκπομπή, την οποία θα παρουσιάζει πιθανότατα πρόσωπο θηλυκού γένους από το ήδη υπάρχον δυναμικό του τηλεοπτικού σταθμού.