O Καραμανλής πήρε το «ok» από Μητσοτάκη για τα μεγάλα έργα – Το παρασκήνιο με τον παραγκωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ

Τι σημαίνει η τροπολογία για την Κυβερνητική Επιτροπή Μεγάλων Έργων

Μεγαλύτερη δυναμική και περισσότερες αρμοδιότητες αποκτάει η Κυβερνητική Επιτροπή Μεγάλων Έργων μετά την τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ψηφίστηκε από τη Βουλή. Συγκεκριμένα διευρύνεται η αρμοδιότητα εποπτείας και συντονισμού σε όλες τις μεγάλες δημόσιες συμβάσεις (έργα, προμήθειες, μελέτες κ.λπ.), και αφετέρου το ΤΑΙΠΕΔ γίνεται δυνητικός δικαιούχος, αποκλειστικά και μόνο ωρίμανσης δημόσιων συμβάσεων εφόσον τούτο το επιθυμεί ο δικαιούχος της σύμβασης.

Η αναβάθμιση της Κυβερνητικής Επιτροπής, της οποίας προεδρεύει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με αναπληρωτή πρόεδρο τον Κώστα Καραμανλή, συνιστά ουσιαστικά και αναβάθμιση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Πλέον το υπουργείο Υποδομών αποτελεί τον κύριο πυλώνα για την κατάρτιση και έγκριση του Αναπτυξιακού Προγράμματος Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, το οποίο άλλωστε θα αποτελέσει αναπτυξιακό εργαλείο του σύγχρονου επιτελικού κράτους για την υλοποίηση μεγάλων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών για όλο τον δημόσιο τομέα.

Τον Ιανουάριο του 2021, με σκοπό τον συντονισμό και την παρακολούθηση όλων των δημόσιων φορέων που εκτελούν μεγάλα έργα υποδομής, υπεβλήθη προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρόταση νομοθετικής πρωτοβουλίας.

Το εν λόγω κείμενο προέβλεπε την ανάθεση τόσο της έγκρισης όσο και της εποπτείας όλων των μεγάλων έργων στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), με ταυτόχρονη κατάργηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Μεγάλων Έργων.

Παράλληλα, καθόριζε το ΤΑΙΠΕΔ ως φορέα υλοποίησης ώριμων και ωρίμανσης ανώριμων έργων, με απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ, και γι’αυτόν τον λόγο προέβλεπε τη δημιουργία ειδικής δομής εντός του ΤΑΙΠΕΔ.

Το Υπουργείο Υποδομών όχι μόνο αντέδρασε άμεσα στην συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αλλά προχώρησε και στην κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων οι οποίες και υπερψηφίστηκαν.