Κώστας Καραμανλής για Μετρό: Τρέχουμε για να καλύψουμε το χρόνο που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές

Το Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου ξεκίνησαν ξανά οι εργασίες μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, επισκέφθηκαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έστειλε το μήνυμα ότι το ζήτημα των αρχαιολογικών ευρημάτων έχει κριθεί πλέον οριστικά και πως πρέπει όλοι να σεβαστούν τις αποφάσεις του ΚΑΣ και του ΣτΕ. Δεσμεύτηκε στους Θεσσαλονικείς ότι το έργο θα γίνει και διαμήνυσε ότι η Κυβέρνηση θα τρέξει για να καλυφθεί όσο γίνεται ο χρόνος που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές.

Ο κ. Καραμανλής από το Σταθμό Βενιζέλου επεσήμανε ότι η  Υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη ήταν εξαρχής κατηγορηματική υπέρμαχος της απόσπασης και επανατοποθέτησης. Όπως σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αποτελεί και μια δική της δικαίωση.

Τον κ. Καραμανλή και την κ. Μενδώνη ξενάγησε στο Σταθμό Βενιζέλου ο υπεύθυνος για τη μελέτη και τις εργασίες απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, μηχανικός, κ. Δημήτρης Κορρές, ο οποίος τους εξήγησε πως θα γίνει η διαδικασία ώστε να προστατευθεί και αναδειχθεί η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης.

Κώστας Καραμανλής: Τρέχουμε για να καλύψουμε το χρόνο που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές

Σε δηλώσεις του στη συνέχεια, ο κ. Καραμανλής επισήμανε πως: «Η αλήθεια είναι ότι η Θεσσαλονίκη όλα αυτά τα χρόνια βρίσκεται σε μία ιδιότυπη απομόνωση». Δήλωσε δε ότι κατανοεί τη δυσαρέσκεια, που υπάρχει στην πόλη, για τις καθυστερήσεις σε σημαντικά έργα. Υπογράμμισε όμως ότι πλέον έχει συντελεστεί μία μεγάλη αλλαγή. Αναφέρθηκε στο flyover, η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το οποίο ξεκίνησε πριν από δέκα ημέρες, καθώς και στο αεροδρόμιο και τη σύνδεση της ΠΑΘΕ με τον 6ο προβλήτα του λιμανιού. Όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, σημείωσε ότι: «Μέσα σε 24 μήνες έχουμε διπλασιάσει το στόλο».

Επομένως, επισήμανε ο κ. Καραμανλής υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο σχέδιο, που έχει να κάνει και με την ανάπτυξη, αλλά και με τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Το πιο εμβληματικό όμως από όλα τα έργα, είναι το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο, το οποίο έχει μπει σε τρεις προγραμματικές περιόδους και έχει ταλαιπωρήσει απίστευτα τους Θεσσαλονικείς, σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Ξέρουμε ότι πλέον στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μία μεγάλη δυσπιστία για το εάν αυτό το έργο ποτέ θα ολοκληρωθεί. Εγώ ξέρετε ότι υπηρετώ μία σχολή πολιτικής σκέψης, που δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, αλλά μου αρέσουν τα έργα. Και θέλω να κοιτάξω τους Θεσσαλονικείς στα μάτια και να τους πω ότι αυτό το έργο θα τελειώσει και θα γίνει» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.

«Το Μετρό θα γίνει. Θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά έτσι ώστε να καλύψουμε το χρόνο που μας έκλεψαν, το χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη, οι προσφυγές και οι αντιπαραθέσεις» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως: «Η Θεσσαλονίκη πλέον θα είναι στην πρώτη γραμμή».

Λίνα Μενδώνη: Επιβεβαιώνεται το σύνθημα «και αρχαία και μετρό»

Σε δηλώσεις της, η Υπουργός Πολιτισμού τόνισε:

«Είμαστε σήμερα εδώ με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή προκειμένου όπως είπε και ο ίδιος, να σημάνουμε την επανέναρξη του έργου. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Αττικό Μετρό, μετά την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μπορούν να ξεκινήσουν τις εργασίες που έχουν διακοπεί για πολύ σημαντικό χρόνο στο σταθμό Βενιζέλου. Οι αρχαιότητες του σταθμού ήταν και είναι προφανώς σημαντικές. Κανείς δεν αμφισβήτησε τη σημαντικότητά τους. Όπως ποτέ κανείς δεν αμφισβήτησε το πόσο σημαντικές είναι οι αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας, οι οποίες αποσπάστηκαν προκειμένου να επανατοποθετηθούν.

Αυτό το οποίο, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο επέτρεψε με τη γνωμοδότησή του ήταν η προσωρινή απόσπαση και η επανατοποθέτηση – το τονίζω – του 92% των αρχαιοτήτων στην ίδια θέση στην οποία τα βλέπουμε σήμερα. Με την επανατοποθέτηση στο σταθμό Βενιζέλου δημιουργείται ένας μουσειακός αρχαιολογικός χώρος. Είναι η στιγμή που θα επιτρέψει στη Θεσσαλονίκη την επιβεβαίωση του συνθήματος ‘‘και αρχαία και μετρό’’.  Ο μητροπολιτικός σιδηρόδρομος θα έχει εκτελεστεί και θα μπορεί να λειτουργεί και να εξυπηρετεί τους χιλιάδες Θεσσαλονικείς, οι οποίοι χρόνια τώρα υπόκεινται τη βάσανο ενός εργοταξίου στην καρδιά της πόλης. Συγχρόνως όμως, θα αποδώσει έναν μοναδικής αισθητικής σταθμό που μπορεί πραγματικά να αποτελέσει σχολή, όχι μόνο για τα ελληνικά, αλλά για τα διεθνή δεδομένα.

Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας του 2021 όπως και εκείνη του 2016 δικαιώνει απολύτως τις επιλογές του Υπουργείου Πολιτισμού, των υπηρεσιών του, του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Ειδικά στην πρόσφατη απόφαση είναι απολύτως σαφώς διατυπωμένο και ξεκάθαρο ότι το Υπουργείο Πολιτισμού, οι υπηρεσίες του και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ακολούθησαν κατά γράμμα το άρθρο 24 του Συντάγματος για την προστασία των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς, την αρχαιολογική νομοθεσία, έτσι όπως εκφράζεται από τον Νόμο 3028 του 2020 και το σύνολο των διεθνών συμβάσεων της Γρανάδας, της Βαλέτας, της UNESCO. Είναι καιρός η Θεσσαλονίκη να επανασυνδεθεί με τον κόσμο, με όλα τα έργα τα οποία έχει προγραμματίσει αυτή η κυβέρνηση και εκτελεί το Υπουργείο Υποδομών, κυρίως, όμως, με τον μητροπολιτικό σιδηρόδρομο».

Στη συνέχεια ο κ. Καραμανλής συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη στα γραφεία της Αττικό Μετρό ΑΕ, στην οποία εκτός της υπουργού Πολιτισμού έλαβαν μέρος:

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) κ. Σταύρος Καλαφάτης, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γεώργιος Καραγιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού κ. Γεώργιος Διδασκάλου, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο Πρόεδρος του ΔΣ Αττικό Μετρό κ. Νίκος Ταχιάος και ο Αντιπρόεδρος κ. Νίκος Κουρέτας, ο Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Ιγνάτιος Καϊτετζίδης, ο Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γεώργιος Τσακούμης και η διευθύντρια του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη , κ. Μαρία Αντωνίου.

Κατά τη σύσκεψη, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι για πρώτη φορά Δήμος, Περιφέρεια, Υπουργεία, ΤΕΕ και οι περισσότεροι φορείς είναι υπέρ του έργου.

Η κ. Μενδώνη από την πλευρά της διαβεβαίωσε ότι το στοίχημα είναι η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων και η απόδοση στο κοινό ενός σταθμού μοναδικού στην Ευρώπη.

Σταύρος Καλαφάτης: Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Δεν υπάρχει χώρος για υπεκφυγές

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών στη συνέχεια δήλωσε: «Με την απόφαση του ΣτΕ δικαιώνεται η λύση, που εξασφαλίζει και Μετρό και αρχαία. Όλοι μαζί, Κυβέρνηση, Αυτοδιοίκηση, οι Θεσσαλονικείς, μπορούμε να προχωρήσουμε βήματα μπροστά. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Δεν υπάρχει χώρος για υπεκφυγές. Το νερό μπήκε στο αυλάκι και δε γυρίζει πίσω».

Μαρία Αντωνίου: Σύντομα η Θεσσαλονίκη θα έχει αυτό που της αξίζει 

Η διευθύντρια του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη δήλωσε: «Ο Περιφερειάρχης, οι Δήμαρχοι, το Επιμελητήριο, όλοι μαζί να επικοινωνήσουμε το έργο που γίνεται στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Μία δέσμευση του Πρωθυπουργού παίρνει σάρκα και οστά. Όλοι μαζί συντονισμένοι, μας ενδιαφέρει πρωτίστως η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης με τον καλύτερο τρόπο και ταυτόχρονα η ανάδειξη να γίνει με σεβασμό στο περιβάλλον και τις αξίες και αρχές του τόπου μας. Σύντομα θα έχει η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία αυτό που της αξίζει: Το πιο σύγχρονο Μετρό, με τα πολιτιστικά δεδομένα της πόλης να είναι επισκέψιμα».

Απόστολος Τζιτζικώστας: Στηρίζουμε τις προσπάθειες των Υπουργείων Υποδομών και Πολιτισμού

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας τόνισε: «Το πολυπόθητο αυτό έργο του Μετρό, το οποίο τόσο έχει ταλαιπωρήσει όλους μας, πολίτες, καταστηματάρχες, επιχειρηματίες, επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη, θα φτάσει επιτέλους στο τέλος και θα παραδοθεί προς χρήση. Αυτό θα γίνει το επόμενο διάστημα με την επιτάχυνση των εργασιών απόσπασης και επανατοποθέτησης, αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, αλλά και με την επιτάχυνση των εργασιών σε όλους τους άλλους σταθμούς. Και βέβαια θέλω να υπογραμμίσω ότι απόλυτη προτεραιότητα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ήταν και παραμένει πρώτον, η έγκαιρη και σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα παράδοση του έργου, και δεύτερον ο απόλυτος σεβασμός, διάσωση και ανάδειξη της τεράστιας πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής μας. Είναι αδιαπραγμάτευτο ότι η προστασία περνάει μέσα από την ανάδειξη, μέσα από την ολοκλήρωση του σταθμού – μουσείο στη Βενιζέλου. Ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είμαστε εδώ για να συνεχίσουμε να στηρίζουμε τις προσπάθειες και του Υπουργείου Πολιτισμού, που έκανε μία εξαιρετική δουλειά όλο το προηγούμενο διάστημα, να συνεχίσουν οι αρχαιολόγοι, αλλά και του Υπουργείου Υποδομών, το οποίο προσωπικά πιστεύουμε ότι θα μπορέσει το επόμενο διάστημα, ακόμη και την επόμενη εβδομάδα, να εκκινήσει τις εργασίες, προκειμένου να μη χαθεί άλλος χρόνος».

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Δεδομένος ο απόλυτος σεβασμός για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου 

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης υπογράμμισε: «Χάθηκε πολύς, πολύτιμος χρόνος. Επτά χρόνια δυστυχώς δεν είχε ξεκινήσει κανένα ουσιαστικό έργο. Αλλά σήμερα αυτός ο κύκλος κλείνει. Έχουμε τη διάθεση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, αλλά και της ίδιας της πόλης, ο σταθμός της Βενιζέλου να προχωρήσει, αλλά και το έργο να προχωρήσει. Είναι εξαιρετικά σημαντικό για την πόλη να υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση και λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Και αυτό θα γίνει με τον απόλυτο σεβασμό όχι μόνο για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου -κάτι που το θεωρώ δεδομένο- αλλά και για όλα τα άλλα αρχαία, τα οποία έχει αναδείξει η αρχαιολογική σκαπάνη κατά την κατασκευή του έργου του Μετρό. Και μιλάω για την Αγία Σοφία, μιλάω για το Αλκαζάρ και μιλάω για όπου αλλού υπάρχουν οι ανάγκες η πόλη να λειτουργήσει μαζί με την κατασκευή το Μετρό. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό, με το Υπουργείο Υποδομών, την Περιφέρεια Θεσσαλονίκης, δίνει λύσεις για τη διάνοιξη της Μιχαήλ Ψελλού, για την κατασκευή ενός σταθμού μετεπιβίβασης στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας, αλλά και για όπου υπάρχουν σταθμοί και όπου η πόλη θα υποδεχθεί το Μετρό και θα λειτουργήσει μαζί με αυτό. Άρα, είμαστε όλοι εδώ να επιβλέπουμε κάθε μέρα την πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης και λειτουργίας του Μετρό, αλλά και από την άλλη, την κατά το δυνατόν καλύτερη ενσωμάτωση του στη ζωή της πόλης, που με το Μετρό το 2023 θα είναι πολύ καλύτερη».

Ιγνάτιος Καϊτετζίδης: Η πολιτιστική μας κληρονομία αναδεικνύεται

Ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας τόνισε: «Η Περιφερειακή Ένωση των Δήμων στήριξε από την πρώτη στιγμή τις προσπάθειες του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, των Υπουργείων και της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο. Και αισθανόμαστε μία δικαίωση με την απόφαση του ΣτΕ. Είναι όμως και ώρα ευθύνης γιατί έδειξε η απόφαση του ΣτΕ, του αμετάκλητου δικαστηρίου, ότι μπορεί να συνυπάρχουν και τα αρχαία και να προχωρήσει και το έργο του Μετρό, που ταλαιπώρησε την πόλη της Θεσσαλονίκης για δεκαετίες. Στοιχιζόμαστε όλοι δίπλα στα Υπουργεία. Πρέπει να προχωρήσει γρήγορα το έργο και πρέπει οι Θεσσαλονικείς να καταλάβουν ότι το Μετρό είναι σε τροχιά πια μίας τελικής φάσης για να παραδοθεί στην πόλη. Το έχει ανάγκη η πόλη. Η πολιτιστική μας κληρονομία αναδεικνύεται και θα πρωταγωνιστεί και σε αυτή τη φάση κατασκευής του Μετρό».

Γιώργος Καραγιάννης: Πρέπει, επιτέλους, το θέμα του Μετρό να αποπολιτικοποιηθεί

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών δήλωσε:

«Με την απόφαση του ΣτΕ, υπάρχει οριστική λύση στο ζήτημα που ταλανίζει χρόνια την πόλη της Θεσσαλονίκης και  πλέον, η Αττικό Μετρό με το Υπουργείο Πολιτισμού μπορούν να προχωρήσουν με την πρόταση που έχει κατατεθεί στο ΚΑΣ, ώστε η πόλη να αποκτήσει και Μετρό και Αρχαία. Είναι μια λύση που συμφωνούν όλοι – Περιφέρεια, δήμος, ΤΕΕ, επιστημονικοί και επαγγελματικοί φορείς – και πρέπει, επιτέλους, το θέμα του Μετρό να αποπολιτικοποιηθεί. Δεν μπορεί να είναι το Μετρό και τα έργα υποδομών, ζητήματα πολιτικής αντιπαράθεσης.

Με τη λύση αυτή είμαστε αισιόδοξοι ότι εντός του καλοκαιριού, θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές διαδρομές από το Αμαξοστάσιο μέχρι το σταθμό ‘‘Σιντριβάνι’’ και προσπαθούμε, να μην επηρεάσουν, όσο είναι δυνατό, οι καθυστερήσεις λόγω προσφυγών, στο συνολικό χρονοδιάγραμμα. Η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει Μετρό».

Στοιχεία για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Η σύμβαση του Μετρό Θεσσαλονίκης υπεγράφη στις 16 Απριλίου του 2006. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ / WEBUILD / HITACHIRAILSTS/ HITACHI RailItaly.

Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση παράτασης της Αττικό Μετρό ΑΕ, η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου είναι η 29η Απριλίου του 2023.

Το στοίχημα τώρα είναι να καλυφθεί ο χρόνος που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές κατά του έργου.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. και 47,7 εκ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ

Το Μετρό Θεσσαλονίκης σε αριθμούς 

  • 9,6 χλμ το μήκος της γραμμής.
  • 2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
  • 13 σύγχρονοι σταθμοί, με αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών.
  • 500- 600 μέτρα απόσταση μεταξύ των σταθμών.
  • 60 μέτρα το μήκος της κεντρικής αποβάθρας.
  • 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό.
  • 450 άτομα χωρητικότητα κάθε συρμού.
  • 000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς.
  • 000 τμ η έκταση του αμαξοστασίου στη περιοχή της Πυλαίας.
  • 000 επιβάτες κάθε ημέρα (εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση).

Η κατάσταση του Μετρό Θεσσαλονίκης σήμερα 

Οι εργασίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν προχωρήσει σε ποσοστό περίπου 79%.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι περίπου 96% (πλην των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων, που βρίσκονται στο 73%). Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού έχουν προχωρήσει κατά περίπου 52%. Και οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του Σταθμού Βενιζέλου.

Ειδικότερα:

  • Έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι δύο σήραγγες.
  • Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού στους 12 σταθμούς (πλην Βενιζέλου) και στο αμαξοστάσιο.
  • Τα αρχιτεκτονικά τελειώματα βρίσκονται σε εξέλιξη.
  • Έχει κατασκευαστεί πλήρως η διπλή γραμμή στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» στο τέλος του χρόνου.
  • Οι Η/Μ εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλους τους σταθμούς, εκτός του σταθμού «Βενιζέλου» καθώς και στο αμαξοστάσιο.
  • Έχουν αφιχθεί στο αμαξοστάσιο οι 14 από τους 18 συρμούς και έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι δοκιμές με κίνηση συρμών στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο, η κατασκευή του οποίου έχει ολοκληρωθεί και όπου έχουν εγκατασταθεί όλα τα απαραίτητα συστήματα για την εκτέλεση δοκιμαστικών δρομολογίων. Με την ολοκλήρωση των εργασιών στο σταθμό «Βενιζέλου», οι δοκιμές θα επεκταθούν στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» και η επιτυχής έκβασή τους θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση του έργου.

Το ιστορικό του Σταθμού Βενιζέλου

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε τρεις αιτήσεις ακυρώσεως κατά της από 4.3.2020 απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, με την οποία, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) είχε εγκριθεί η υποβληθείσα από την Αττικό Μετρό μελέτη κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη κατασκευής υπενθυμίζεται ότι προβλέπει την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο χώρο του σταθμού, πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής και τη μετά το πέρας των εργασιών επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων κατά ποσοστό 92%, συνεπώς τη διατήρησή τους στο περιβάλλον όπου βρέθηκαν.

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, αλλά και η έγκαιρη και ασφαλής ολοκλήρωση του Μετρό, χωρίς να διακινδυνεύσει η ασφάλεια των εργαζόμενων και των ευρημάτων, αλλά και χωρίς επιβάρυνση του κρατικού ταμείου.

Σεεφαρμογή της με αρ. πρωτ.ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕΕ/113578/77401/2386/139/04.03.2020Απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, υπολείπονται οι εργασίες απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης στον προσωρινό αποθηκευτικό χώρο των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου»,οι μελέτες προστασίας, στερέωσης, αποκατάστασης, συντήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, οι εργασίες επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου» στην προ απόσπασης θέση τους καθώς και οι εργασίες ανάδειξης – συντήρησης των αρχαιοτήτων και κατασκευής του μουσειακού/ αρχαιολογικού χώρου.

Έως σήμερα, εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ επί των Αιτήσεων Ακυρώσεως, η Αττικό Μετρό εκτελούσε μόνο εκείνες τις εργασίες στο Σταθμό «Βενιζέλου» που δεν επηρεάζονταν από τις ανωτέρω αιτήσεις.

Συγκεκριμένα έχει εκτελέσει τα απαραίτητα έργα αντιστήριξης για την ασφαλή διενέργεια της αρχαιολογικής ανασκαφής, που εκτείνεται σε έκταση περίπου 386,00τ.μ. και έως βάθους 9,5μ. στη νότια πρόσβαση του Σταθμού «Βενιζέλου». Ήδη από τον Ιανουάριο του 2021 έχει ξεκινήσει η αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα στη νότια πρόσβαση του Σταθμού, σε βάθος 2,5 μ. περίπου.

Στο κύριο τμήμα του Σταθμού «Βενιζέλου», μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων, υπολείπεται αρχαιολογική ανασκαφή των υποκείμενων στρωμάτων παλαιότερων περιόδων (ελληνιστικά, κ.λ.π.), με εκτιμώμενο βάθος ανασκαφής της τάξεως των 3,10 μέτρων (σε έκταση 1.360,00τ.μ.).

Η ανασκαφή για την κατασκευή της βόρειας πρόσβασης του Σταθμού «Βενιζέλου» κατά την οποία αναμένεται να βρεθεί η συνέχεια του τετραπύλου (που σηματοδοτεί τη διασταύρωση του decumanusmaximus με το κεντρικό cardo) θα διενεργηθεί σε έκταση 323,00 τ.μ. και σε βάθος 9,5 μέτρων περίπου. Αρχαιολογική έρευνα στο νοτιοανατολικό φρέαρ του Σταθμού θα διεξαχθεί σε έκταση 83 τ.μ. περίπου και σε βάθος 7,5 μέτρων.

Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά

Παράλληλα με την εξέλιξη των εργασιών του βασικού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες για την επέκταση προς Καλαμαριά.

Η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί στις 25 Ιουνίου του 2013. Ανάδοχος είναι η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου αγγίζει τα 400 εκ ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.

Η επέκταση προς Καλαμαριά σε αριθμούς: 

  • 4,77 χλμ. Γραμμής
  • 2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
  • 5 σταθμοί
  • 5 φρέατα

Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% της σύμβασης.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι 96%.

Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού βρίσκονται στο 40% περίπου.

Επίκειται και η δημοπράτηση για την προμήθεια 15 νέων συρμών το αμέσως προσεχές διάστημα.